Muotisyksy '23: Ainoa kotimainen verkkarivalmistaja luottaa nostalgiaan – tamperelaisen Nousun vermeet ovat kuin suoraan 70-luvulta

Ekologisuus tarkoittaa verkkaritehtaassa kestävyyttä. Se varmistetaan samanlaisilla hinkkaus- ja hankaustesteillä, joita työvaatteille tehdään.

| Päivitetty

Ainoan kotimaisen verkkarivalmistajan Nousun verkkapuvut ovat kuin nostalgiatrippi 1970-luvun lapsuuteen. Sieltä Nousun mallistot ovat peräisinkin.

– Tyyli on suoraan 70-luvulta väreineen, kertoo mies tamperelaisen Nousun takaa, Turkka Koivisto.

Koivisto on syntynyt vuonna 1973, ja hänellä on hyvät muistot lapsuuden vuosikymmenestä. Teepaidoissa lukeekin teksti since 1973.

Jokin on kuitenkin muuttunut: nykyajan ihminen on aiempaa kookkaampi.

– Me olemme isompia kuin ennen. 1970-luvun verkkapuvut tuntuvat tämän päivän ihmiselle monesti pieniltä ja liian tyköistuvilta.

Nousulla mitoitus on Koiviston mukaan ”armollinen mutta linjakas”.

Alusta loppuun itse

Yrityksen tarina on hauska: se sai alkunsa Koiviston edellisestä työpaikasta palokunnasta, jossa haluttiin suunnitella omat verkkarit. Homma lankesi Koiviston harteille.

Esikuvaa haettiin menneiltä vuosikymmeniltä. Koivisto muisti isänsä käyttämän tamperelaisen koripallojoukkue Pyrinnön verkkarit.

Retroverkkarit vastaanotettiin muutama vuosi sitten suurella mielenkiinnolla.

– Ihmettelyn aihe oli se, että Suomessa vielä tehdään jotain itse. Vaikka me teemme sitä, mitä kaikki tekivät 50 vuotta sitten ennen kuin vaatetusala Suomessa romahti.

Yrityksen periaate oli alusta saakka tehdä kaikki kotimaassa.

– Valtaosa suomalaisten vaatemerkeistä suunnitellaan Suomessa, mutta ommellaan ulkomailla.

Nousulla materiaalit leikataan ja ommellaan käsin. Kesäkuussa yrityksen käyttämä kotimainen värjäämö meni konkurssiin, ja nyt neulos pitää kuljettaa Viroon värjättäväksi.

Kestävä on ekologinen

Vaatetuotannossa megatrendejä ovat Koiviston mukaan edelleen eettisyys ja ekologisuus.

Nousulla materiaaleina käytetään luomupuuvillaa ja kierrätettyä polyesteriä.

Ekologisuus tarkoittaa verkkaritehtaassa myös kestävyyttä. Siitä Koiviston mukaan vain puhutaan vähemmän.

– Karrikoidusti sanottuna jätettä ei kannata valmistaa.

Materiaalin kestävyys varmistetaan samanlaisilla hinkkaus- ja hankaustesteillä, joita työvaatteille tehdään.

– Meille ei olekaan tullut reklamaatiota siitä, että vaatteet menevät rikki.

Pieniä kausivaihteluja

Verkkarimallisto on suurin piirtein sama kesät talvet. Vain väritys muuttuu. Uuttakin kokeillaan.

– Keväällä ja kesällä on kirkkaampia värejä, syksyllä tummempaa.

Talvimallistossa ovat myös pipot.

Nousulla on yhteistyömallisto myös Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan kanssa. Juomatehdas toi päivänvaloon 70-luvun urheilujuoman, Vita novan, jonka ympärille Nousussa kehiteltiin t-paita ja verkkatakki.

Retro vetoaa aikuisiin. Keskivertoasiakas on Koiviston mukaan 35–45-vuotias. Verkkarit kelpaavat silti myös eläkeläisille.

– Ihmisiin, joilla on joku kosketuspinta näihin juttuihin, niihin, jotka arvostavat kulttuuriperinnettä.

Kelpaa myös nuorille

Nuoretkin ovat löytäneet malliston. Koivisto kertoo isästä, joka haki toisen takin, kun poika oli vienyt edellisen.

Suurelle yleisölle verkkarit pompahtivat ensimmäisen kerran esille vuonna 2019 Risto Räppääjä ja pullistelija -elokuvassa. Nousun vermeissä on sittemmin nähty myös Jukka Poika, Heikki Salo ja Timo Lavikainen.

Nousu

Perustettu 2016.

Oma ompelimo Nokialle 2020.

Ainoa kotimaisia verryttelyasuja valmistava yritys

Nousun tuotteiden innoittajana on alusta alkaen 1970-luvun Suomi.

Tuolloin 90 prosenttia suomalaisten käyttämistä vaatteista valmistettiin kotimaassa.

Oma myymälä Nokialla, verkkokauppa ja muutama jälleenmyyjä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut