Tunnetko tämän limutehtaan tirehtöörin?

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan perustaja, omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Totti Salko on antanut muiden paistatella julkisuudessa.

Totti Salko oli 30 vuotta sitten perustamassa yritystä, joka tänään tunnetaan Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan. Salko on yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja yksi suurimmista omistajista. "Hauska on matka ollut. Onnikin on sopivasti suosinut rohkeaa", tiivistää Salko.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas on näillä kulmilla jo melkein kaikille tuttu firma.

Totti Salko sen sijaan lienee vähemmän tuttu kasvo.

Siitä huolimatta, että hän oli "limutehdasta" perustamassa, on yksi sen omistajista ja istuu hallituksen puheenjohtajana yhä niissä pöydissä, joissa firmaa koskevat isot päätökset tehdään.

– Meillä on ollut monta muuta, jotka ovat halunneet olla esillä. En ole siitä mitenkään mustasukkainen. Hyvä, että varsinkin Rami oli esillä, kuittaa Salko.

Rami Aarikka oli toimitusjohtajana pitkään, kunnes viime vuoden lopulla halusi luopua vetovastuusta. Hän jatkaa yhtiön hallituksessa ja sen yhtenä omistajana.

Aarikka pisti kroppaa peliin

Aarikka pisti niin sanotusti kroppaa peliin. Hän oli kävelevä Kukko-mainos.

– 20 vuotta olen joka päivä pukenut Kukko-paidan päälleni, myös pikkutakin alle esimerkiksi ministeriöissä käydessäni. Olen halunnut näyttää, että seison tämän takana. Rovio taisi olla seuraava, joka omaksui tämän pukukoodin, kertoi Aarikka Länsi-Suomen haastattelussa huhtikuussa 2022.

Aarikka on taitava tarinan iskijä. Moneen tapahtumaan ja tempaukseen liittyy jokin ”ihmeellinen kuvio” tai sopiva sattuma.

Firma perustettiin kalatuotteiden vientiin

Samaa vikaa on Salkossa. Aloitetaan tarinalla yrityksen alkumetreiltä.

– Firmahan perustettiin tekemään ihan muuta. Idea oli toimia välittäjänä, kun suomalaisia kalajalosteita viedään Keski-Eurooppaan. Yksi ikimuistoinen reissu tehtiin, muistelee Salko.

Kaverukset hakivat näytteitä parilta paikalliselta päämieheltä ja sopivat tapaamisia Ranskaan.

– Takakopassa oli iso kylmälaatikko, johon saatiin virtaa tupakansytyttimestä. Ranskassa ajoimme kolarin ja auto piti hinata korjaamolle. Autokorjaaja söi näytteemme pois. Hän kyllä kertoi mistä tuotteista piti ja mistä ei.

Salkon tarinan mukaan vakuutusyhtiö ei uskonut, että ranskalainen korjaamo osaisi fiksata ranskalaisen auton (Peugeot 405).

– Autonraato hoidettiin Suomeen. Kalabisnes loppui siihen. Meillä oli firma, vaan ei liikeideaa. Nimi kuitenkin jäi, Fisutta Oy.

Limsaa lähialueelle, siideriä Suomeen

Jo edesmenneen Markku Pilppulan kotitalon yläkerrasta löytyi vanhoja etikettejä.

– Naureskeltiin kaveriporukalla, että ruvetaan tekemään tämmöisiä. Lopulta hassu idea päätettiin toteuttaa. Kaveri luki poliittista historiaa, eikös se ole hyvä koulutus limun tekemiseen?

Ekat juomat tehtiin Pilppulan keittiössä Sodastream-koneella. Tavoitteena oli saada tuotteet Vanhan Rauman kahviloihin ja ehkä Naantaliin.

– Kesä meni hyvin, talvi kitkuteltiin, kun limsahan on meillä kesäjuoma.

Pieneksi olisi puuhastelu luultavasti jäänyt, ellei firma olisi hoksannut lähteä mukaan siideribuumiin. Silloin Aarikka oli jo liittynyt porukkaan, juomia tehtiin vanhassa autokaupassa.

– Osuttiin oikeaan aikaan. Siideri kannatti aluksi hyvin. Ratkaiseva käänne oli, kun aloimme tehdä omien siiderien lisäksi kaupan merkkejä, kertoo Salko.

"Onni suosi silloinkin rohkeaa"

Laitilan kaupunki rakennutti nykyisen tehtaan ensimmäisen osan vuonna 2001 Isotuvan pellon kulmalle. Yrittäjät kiinnittivät kaiken omaisuutensa projektiin.

– Se oli ehkä tiukin paikka tähän saakka, kun tehtaan rakentaminen viivästyi ja meillä oli isoja diilejä juomien toimituksista. Onneksi onni suosi silloinkin rohkeaa, huokaa Salko.

Tänään puolet yhtiön myynnistä on olutta ja Kukko tunnetuin brändi.

– Kukko-höyryoluella aloitettiin. Se oli suodattamonta, vähän kotikutoista olutta, josta ainakin mulla meni vatsa sekaisin. Aika nopeasti opittiin oluttakin panemaan.

Siitä Salko ei kunniaa ota.

– Enemmän kuin oluen tekoprosessi mua kiinnostaa firman kehittäminen.

Nykyinen toimitusjohtaja Lauri Sipponen antaa tunnustusta Aarikalle ja hallitukselle.

– Firmaa on rakennettu aina tehokkuuden näkökulmasta. Laitila ei ole pienpanimo perinteisessä mielessä. Pystymme tuottamaan myös edullisempia merkkejä, sanoo Sipponen.

Tunnettuutta teeveessä, taidolla ja tuurillakin

Oluenpanon huippuhetkiin kuuluu ilman muuta se, kun Kukko Pilsistä tehtiin uutisia ”maailman ensimmäisenä gluteenittomana täysmallasoluena”.

Kukkolaiseen tapaan uusia markkinoita ei avattu tuotekehityksen tuloksena, vaan pelkällä tuurilla.

Kukkoa tehtiin etenkin alkuvuosina tunnetuksi tuotesijoittelulla elokuvissa ja tv-sarjoissa.

– Esimerkiksi näkyvyydestä Kotikatu-sarjassa ei maksettu mitään, paljastaa Salko.

Elokuvaohjaajien Aki ja Mika Kaurismäen kanssa yhteistyö alkoi jo viime vuosituhannella. Laitilan siiderin nimi vaihdettiin Oivaksi, kun Kaurismäet halusivat hotelli Oivaansa oman siiderin.

"30 vuoden matka ennen kaikkea hauska"

Salkon mielestä LWT on säilynyt henkisesti pienpanimona, vaikka toiminta on kasvanut teollisiin mittoihin. Yritys työllistää noin 65 ihmistä, suvella parikymmentä enemmänkin.

– On yritetty tehdä omalla tavalla ja hauskasti. Kokeillaan, tehdään asioita eri tavalla kuin useimmat muut, sanoo Salko.

Markkinointi on jatkunut retrohenkisenä ja omaleimaisena.

– Musta 30 vuoden matka on ollut ennen kaikkea hauska. Paljon olen itsekin oppinut ihmisistä, bisneksestä ja panimoalasta. Ja onhan se hienoa, että menee minne vaan, niin kaikki ottavat puheeksi Laitilan ja Kukon.

Tehtaanomistajat

Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan suurimmat osakkeenomistajat vuoden 2022 lopulla.

Markku Pilppulan kuolinpesä noin 12 prosenttia, Rami Aarikka (hallituksen jäsen) noin 11 prosenttia.

Jon Granström (hallituksen jäsen), Kari Lehto ja Totti Salko (hallituksen puheenjohtaja) kukin vajaat 6 prosenttia.

Olli Laihosen kuolinpesä ja Jukka-Pekka Isotupa kumpikin vajaat 4 prosenttia.

Toimari Sipponen: Torjuntavoitosta selviytymisen vuoteen

Lauri Sipposelle tulee pian vuosi täyteen Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtajana.

Mitä miehen työpöydällä on tällä hetkellä, suunnitellaanko esimerkiksi investointeja?

– Kuluttajien heikon ostovoiman kanssa tässä on painittu. Viime vuosi oli torjuntavoitto, nyt eletään selviytymisen vuotta, Sipponen tiivistää.

Kuluttajan käsi ei kaupan hyllyllä käy, jos hinta nousee rajana pidetyn yli. Jossain tuotteessa se voi olla kaksi euroa, toisessa kolme.

– Siihen ikkunaan pitäisi vaan mahtua, vaikka samaan aikaan kulukuorma lisääntyy. Länsi-Suomikin juuri kertoi vesikustannustemme noususta.

Vaikka investointeihin ja kehityspanostuksiin ei juuri nyt ole varaa, niitä kuitenkin valmistellaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut