Tunteiden lautapeli on suunnattu päiväkotilaisille mutta sopisi aikuisillekin – OKL:n innovaatiomessuilla esitettiin ideoita hyvinvoinnin puolesta

Messuosuuden lisäksi tapahtumaan kuului paneelikeskustelu, jossa paikalliset lasten ja nuorten hyvinvoinnin asiantuntijat pohtivat yhteisiä huolia.

Mistä et tykkää? Missä asiassa olet viimeksi onnistunut? Mikä saa sinut suuttumaan kaverille? Muun muassa tällaisiin kysymyksiin pääsee vastaamaan "Tunteiden lautapelissä". Lautapeli on neljän Rauman OKL:ssa varhaiskasvatuksen opettajaksi kouluttautuvan opiskelijan kehittämä.

– Tarkoitus on pelin avulla päästä käsiksi lapsen tunteisiin ja saada heidät puhumaan tunteista, joita voi joskus olla vaikea sanoittaa, kertoo työryhmään kuuluva Loan Le.

Mikael Marjanen toteaa, että vaikka peli on lähtökohtaisesti suunnattu päiväkoti-ikäisille ja nuorimmille alakoululaisille, soveltuisi se aivan hyvin myös aikuisten käyttöön.

– Esimerkiksi kehityskeskustelussa alainen voisi pelin avulla kertoa esimiehelleen vaikka kokemuksistaan työpaikalla, havainnollistaa Karoliina Lähteenmäki.

Paneelikeskustelussa digihuolia

Tunteiden lautapeli ja lukuisia muita opiskelijoiden innovaatioita esiteltiin Myllymäellä perjantaina opettajaopiskelijoiden järjestämillä innovaatiomessuilla.

– Koulu muuttuu yhteiskunnan muutosten mukana. Siksi meidän täytyykin kuunnella opettajaopiskelijoita, julisti tapahtuman avauspuheenvuorossa koulutusvaradekaani Inkeri Ruokonen.

Messut olivat syksyn ajan jatkuneen, tutkimusperustaisia sovelluksia käsittelevän kurssin loppuhuipentuma. Messutoriosuuden lisäksi tapahtumaan kuului paneelikeskustelu, johon osallistui viisi lasten ja nuorten hyvinvoinnin asiantuntijaa niin järjestökentältä kuin yliopistoltakin.

Huoli päiväkotilasten ja koululaisten hyvinvoinnista oli kaikille keskustelijoille yhteinen. Puheenvuoroissa käsiteltiin niin älypuhelinten käyttöä kuin tunnetaitojakin.

– Aikuisten pitäisi pysyä kärryillä siitä, mitä lasten digitaalisessa maailmassa tapahtuu, linjasi Turun yliopiston erikoistutkija Brita Somerkoski.

Rauman seurakunnan oppilaitospastori Milla Voudinlehto puolestaan totesi, että älypuhelin saattaa hallita monen elämää aina yöunia myöten.

– Sieltä kännykästä nousee hirveästi erilaisia vaatimuksia sen suhteen, millainen pitäisi olla, mitä pitäisi tehdä ja miltä pitäisi näyttää, Voudinlehto pohti.

Miten saada kaikki mukaan?

Yhtä mieltä keskustelijat olivat siitä, että lapsia ympäröivien aikuisten on voitava hyvin, jotta lapset voivat tuntea olonsa turvalliseksi.

– Perheiden hyvinvointi on tärkeää, ja niin on myös päiväkotien ja koulujen henkilökunnan hyvinvointi, totesi konsultoiva varhaiskasvatuksen erityisopettaja Minna Salminen.

Ennaltaehkäisyn kannalta tärkeää olisi saada lapset harrastamaan, erityisesti ryhmämuotoisia harrastuksia, sanoi Pelastakaa lapset ry:n Rauman-yhdistyksen puheenjohtaja Elina Junnila.

– Hyvinvoivat ihmiset on vielä helppo saada harrastuksiin. Mutta miten saadaan syrjäytymisvaarassa olevat lapset mukaan, siinä onkin meillä pohdittavaa, tuumi vieressä Mannerheimin lastensuojeluliiton Rauman-yhdistyksen puheenjohtaja Timo Laes.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut