Tutkija: toinen koronan kurjistama kesä olisi varustamoille ja sitä myöten kenties telakoillekin myrkkyä – Raumalle varmuutta luo Merivoimien tilaus

Toistaiseksi telakkateollisuuden näkymät ovat vakaat, mutta pitkäaikaisvaikutukset voivat pahimmillaan muodostaa ongelmia.

| Päivitetty

Koronatilanteen pitkäaikaisvaikutukset saattavat muodostaa uhan suomalaiselle telakkateollisuudelle, näkee Turun yliopiston Brahea-keskuksen merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen erikoistutkija Tapio Karvonen.

Toistaiseksi tilanne on Karvosen mukaan telakoiden näkökulmasta aika vakaa, koska yhtään tilausta ei ole peruttu. Ainoastaan Rauman telakan aiesopimus tasmanialaisen TT-Linen kanssa kariutui koronan vuoksi.

– Mutta jos tilanne pitkittyy, kuten se näyttää tekevän, se alkaa vaikuttaa erityisesti risteilyliikennepuolella. Isot varustamot tekevät jatkuvasti tappiota, ja silloin suurin uhka on se, että uusia tilauksia ei tule, vaan niitä lykätään, Karvonen toteaa.

Nykyisiinkin tilauksiin voi tulla viivästyksiä

Erityisen altis isojen risteilyvarustamoiden vaikutuksille on Turun telakka. Raumalla tilanne on tällä hetkellä Karvosen mukaan siinä suhteessa parempi, että tilauskirja ei ole riippuvainen risteilybisneksestä.

– Erittäin tärkeä asia Raumalle on Merivoimien tilaus, joka on siinä mielessä koronavaikutuksista vapaa, että se ei ole taloudellisista intresseistä kiinni. Projekti viedään joka tapauksessa loppuun.

Nykyisetkin tilaukset voivat toki kärsiä koronasta tavalla tai toisella. Esimerkiksi Turun telakalla rakentuvan Mardi Gras -risteilijän valmistumista on viivästytetty tilaajan toiveesta, jottei se valmistuisi "turhaan" tyhjille markkinoille.

– Myös laitteiden saaminen toiselta puolelta maapalloa voi aiheuttaa vaikeuksia. Jos esimerkiksi laitetoimittajan vaatimat asentajat ja tarkastajat eivät pääse matkustusrajoitusten takia paikalle käyttöönottovaiheessa, käyttöönotto saattaa viivästyä, Karvonen kuvailee.

Toinen kurja kesä olisi myrkkyä

Suurin tekijä on yksiselitteisesti epävarmuus. Kukaan ei tiedä, milloin epidemia päättyy tai edes hellittää.

– Tilanne olisi erilainen, jos tiedossa olisi päivämäärä, jolloin tämä kaikki loppuu. Nyt meillä on se tieto, että tämä loppuu "joskus". Joskus tämä normalisoituu, emmekä edes tiedä, mitä normaali tulee silloin tarkoittamaan.

Yksi vedenjakaja on ensi kesä. Vielä viime kesän katastrofista isommat, Suomesta liikennöivät matkustajavarustamot näyttävät selviytyvän, mutta toinen samanlainen kesä putkeen olisi myrkkyä.

– Vähennyksillä, lomautuksilla ja reittien sulkemisilla voi vielä pärjätä. Mutta jos ensi kesä menee samalla tavalla kuin kesä 2020, silloin tilanne näyttää jo erityisen pahalta. Kesällä varustamot kuitenkin tekevät ison osan tuloksestaan, Karvonen pohtii.

Uskalletaanko koronan jälkeen vielä matkustaa?

Yksi muuttuja, jonka vaikutuksia matkailulle kuten risteilyliikenteelle voi vain arvailla, on koronatilanteen ja sen purkautumisen psykologinen vaikutus.

– Vaikka jossain päin maailmaa tartuntariskit olisi jo ensi kesänä saatu rokotteilla minimoitua, palautuuko ihmisten ja halu lähteä matkalle tuosta vaan? pohtii erikoistutkija Tapio Karvonen.

Toisaalta mahdollista on Karvosen mukaan sekin, että risteileminen terveelliseksi suunnitellulla ja "suljetulla" laivalla voidaan kokea jopa turvallisemmaksi kuin loma kaupunkikohteessa.

– Ja oman alueemme huvimatkustaminen eli risteilyt Ruotsiin ja Viroon voivat nopeastikin alkaa korvata pidempää matkustamista. Sen sijaan, että lähdetään viikonloppureissulle Keski-Eurooppaan, voidaankin lähteä laivalle.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut