Tutkimus: Joutsenmerkki houkuttaisi valitsemaan kaupan

Suomessa ei toistaiseksi ole joutsenmerkittyä kauppaa.

Jos kaupalla tai kauppaketjulla olisi Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki, se vaikuttaisi kaupan valintaan. Tätä mieltä on tuhat vastaajaa käsittäneen kyselyn perusteella 60 prosenttia kuluttajista.

Joutsenmerkin kriteerit kaupoille on vastikään uusittu. Yksittäisten kauppojen lisäksi myös kauppaketjut sekä verkko- ja tukkukaupat voivat hakea Joutsenmerkkiä.

Suomessa ei ole vielä yhtään joutsenmerkittyä kauppaa, kun taas Ruotsissa niitä on lähes 200, kertoo kriteeripäällikkö Karin Bergbom tiedotteessa.

Joutsenmerkityn kaupan valikoimissa on paljon ympäristömerkittyjä tuotteita ja luomua. Ne ovat energiatehokkaita eli käyttävät vähän sähköä ja lämpöä. Lisäksi lajittelu on monipuolista ja kaatopaikalle päätyvää tai poltettavaa jätettä syntyy mahdollisimman vähän.

Tutkimuksen mukaan joka neljäs kuluttaja on hyvin kiinnostunut kauppojen ympäristötyöstä. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland.