Tutkimus: Lähimaksamistietoisuus on kaksinkertaistunut vuodessa

Suomalaiset kuluttajat suhtautuvat positiivisesti lähimaksamiseen, eli alle 25 euron ostosten tekemiseen vain maksukorttia vilauttamalla, ilman tunnuslukujen näppäilyä.

Maksuratkaisuja tarjoava Nets selvitti suomalaisten asenteita maksamiseen kyselytutkimuksessa syys–lokakuussa.

Enemmistö kyselyn vastaajista, 53 prosenttia, olisi valmis tekemään lähimaksuja, jos heidän maksukorteissaan olisi lähimaksuominaisuus.

21 prosenttia vastaajista ei ollut kiinnostunut lähimaksamisesta.

Kuluttajien tietoisuus lähimaksamisesta on kasvanut vuodessa: viime vuonna vastaavan kyselyn mukaan vain 14 prosenttia suomalaisista tiesi, mitä lähimaksaminen tarkoittaa, kun nyt 32 prosenttia tuntee lähimaksamisen idean.

Vastaajat kokivat lähimaksamisen suurimmiksi hyödyiksi maksutapahtuman nopeutumisen (64 prosenttia) sekä sen, etteivät ulkopuoliset pääse urkkimaan kortin tunnuslukua (35 prosenttia).

Uudessa maksutavassa 40 prosenttia kuluttajista huolettaa lähimaksukortin etälukeminen salaa, eli se, että joku pääsisi veloittamaan kortilta rahaa käyttäjän tahtomatta.

Kyselytutkimuksen toteutti Netsin toimeksiannosta Think If Laboratories 25.9.–2.10.2013. Verkkopohjaiseen kyselyyn vastasi 1010 täysi-ikäistä suomalaista.