"Tutkimuskeskus kokoaa Satakunnan osaamista" – Samkin uusi merilogistiikan tutkimuskeskus pyrkii palvelemaan yrityksiä

Älykäs merenkulku -tutkimusryhmän vetäjä Janne Lahtisen mielestä digikeskustelu on ylikuumentunut. "Välillä tuntuu, että digistä tulee itsetarkoitus, vaikka sen tulisi olla keino päästä tavoitteisiin. Logistiikan ketjut uudistuvat, mutta maali pysyy samana", sanoo Lahtinen.

Satakunnan ammattikorkeakoulun perustamasta merilogistiikan tutkimuskeskuksesta kertoivat Heikki Koivisto (vas.), Riitta Tempakka, Minna Keinänen-Toivola ja Janne Lahtinen. Keskeisiä teemoja tulevat olemaan tehokkuus, ympäristöystävällisyys ja turvallisuus. Kuva: Juha Sinisalo

Raumalla toimintansa aloittanut uusi merilogistiikan tutkimuskeskus vastaa sen vetäjä Minna Keinänen-Toivolan mukaan todelliseen tarpeeseen.

– Digitalisaatio ja automaatio tulevat myös merenkulkuun ja logistiikkaan. Samaan aikaan ympäristövaateet kasvavat. Esimerkiksi Rauman telakalla rakennettavissa laivoissa energiatehokkuus ja päästöjen vähentäminen ovat tärkeitä kysymyksiä, sanoo Keinänen-Toivola.

Koronakriisi nosti myös huoltovarmuuden merkityksen taas esille. Suomi on ikään kuin saari. Meri on viennin pääväylä, ja monet elintärkeät tavarat ja tuotteet tuodaan Suomeen meritse.

– Tutkimuskeskuksen keskeisiä teemoja tulevat olemaan tehokkuus, ympäristöystävällisyys ja turvallisuus.

Meriklusteria kehittämässä

Keskus on osaltaan kehittämässä ja kasvattamassa Suomen meriklusteria.

– Fyysisesti sijaitsemme Raumalla, mutta kokoamme koko maakunnan osaamista ja palvelemme yrityksiä, painottaa Keinänen-Toivola.

Meri mainitaan keskuksen nimessä, mutta tutkimustyössä katse kohdistuu myös maalle.

– Optimoidaan logistiikan ketjua merellä, satamissa ja maalla, tiivistää logistiikan tutkimusryhmän vetäjä Riitta Tempakka.

–Digitalisaatio edesauttaa henkilöiden, tavaroiden ja datan liikkumista vapaasti, turvallisesti, sujuvasti ja puhtaasti, kertoo automaation tutkimusryhmän vetäjä Mirka Leino.

Tutkimuskeskuksen viimeisin tieto viedään myös Samkin opetukseen, lisää Tempakka.

"Digikeskustelu ylikuumentunut"

Älykäs merenkulku -tutkimusryhmän vetäjä Janne Lahtisen mielestä digikeskustelu on ylikuumentunut.

– Välillä tuntuu, että digistä tulee itsetarkoitus, vaikka sen tulisi olla keino päästä tavoitteisiin. Logistiikan ketjut uudistuvat, mutta maali pysyy samana. Tehtävä on kuljettaa tavara paikasta A paikkaan B nopeasti ja tehokkaasti lastia, alusta ja sen miehistöä vahingoittamatta, hän muistuttaa.

ÄlyMeri-hankkeessa luodaan malli logistiikkaketjujen riskienhallintaan.

– Merenkulku ja kuljetukset ovat pääomavaltaista bisnestä, johon liittyy taloudellista riskiä. Autetaan yrityksiä löytämään juuri heille sopivat uudet ratkaisut kaventamalla katsetta aitoihin lisäarvoihin. Haetaan tehoa ja vikasietokykyä, mutta onnistuessaan hanke tukee myös digiloikkaa, kuvaa Lahtinen.

Merilogistiikan tutkimuskeskus

Merilogistiikan tutkimuskeskus on maakunnallinen kokoava voima merenkulun osaamisessa, logistiikassa ja huoltovarmuudessa.

Tutkimuskeskuksessa toimivat älykkään merenkulun, logistiikan ja automaation tutkimusryhmät.

– Toiminnan ytimen muodostavat monet kansalliset ja kansainväliset projektit, kertoo Minna Keinänen-Toivola.

Keskus toimii Samkin sisällä poikkileikkaavasti.

– Projekteissamme työskentelee parikymmentä ihmistä, arvioi Keinänen-Toivola.

Tutkimuskeskus hyödyntää Rauman yhteiskäyttösimulaattoreita ja Porin RoboAIn yhteiskäyttölaboratorioita.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut