Unajan ja Voiluodon välille aletaan suunnitella pitkään kaivattua pyörätietä – "Kyllä tätä on pitkään odotettu"

Maastossa aloitetaan mittaustyöt. Suunnittelu ei automaattisesti tarkoita toteutumista.

Maantie 1960 johtaa Unajasta aina Uuteenkaupunkiin asti. Vilkasliikenteiselle tielle aletaan nyt suunnitella jalankulku- ja pyöräilyväylää Unajan ja Voiluodon väliselle alueelle Raumalla.

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus eli ely-keskus kuulutti tällä viikolla suunnittelun aloittamisesta koskien maantielle 1960 rakennettavaa jalankulku- ja pyöräilyväylää. Tuttavallisemmin kyse on Pyhärannantien kylkeen suunniteltavasta pyörätiestä välille Unaja–Voiluoto.

Kyse on pitkään kaivatusta hankkeesta.

– Muistelisin kuulleeni, että joku teknisen valiokunnan jäsenistä on sanonut toivoneensa tätä silloin, kun hänen lapsensa olivat pieniä. Nyt lapsenlapsetkin ovat jo aikuisia. Kyllä tätä on pitkään odotettu, toteaa suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja Rauman kaupungilta.

Hankkeen tärkeydestä Raumalle kertookin osaltaan se, että kaupunki on 50-prosenttisesti mukana suunnittelun kustannuksissa, vaikka kyse on ely-keskukselle kuuluvasta väylästä. Toisen puolikkaan rahoittaa luonnollisesti ely-keskus.

Kaupunki aikoo uusia valaistuksen samalla

On syytä muistaa, ettei suunnitteleminen tarkoita vielä hankkeen toteutumista. Rakentamiselle on saatava oma määrärahansa.

– Ajatus olisi, että jospa toteutusrahaa saisi, kun suunnitelma olisi valmiina. Meiltäkin on aiemmin kyselty kohteita, johon voitaisiin osoittaa investointirahoja, mutta ilman suunnitelmia niitä ei voida toteuttaa, sanoo Pajuoja.

Kaupunki aikoo samassa yhteydessä suunnitella myös valaistuksen uusimisen kyseisellä tieosuudella.

– Vaikka se on elyn tie, ely on ystävällisesti luovuttanut näitä alemman verkon teiden valaistuksia meidän omaisuudeksemme. Siellä on vanhoja elohopeahöyrylamppuja, ja nyt valot on tarkoitus saattaa nykyaikaan, sanoo Pajuoja.

Toteutus voisi alkaa vuonna 2024

Projektipäällikkö Vesa-Matti Eura ely-keskuksesta kuvailee prosessin mahdollista kulkua näin:

– Nyt on kuulutettu suunnittelusta, jotta ihmiset tietävät, mitä porukkaa maastossa liikkuu. Siellä aloitetaan mittaustyöt. Tavoite on, että tiesuunnitelma saataisiin nähtäville tämän vuoden lopulla.

– Jos kaikki menee hyvin, tien rakentamissuunnitelma olisi valmis ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä valmis. Tällöin rakentaminen voitaisiin saada kilpailutukseen syksyllä 2023, mutta todennäköisemmin se menee vuoden 2024 puolelle, Eura selittää.

Jalankululle ja pyöräilylle turvallisemmat olot

Ely-keskuksen tekemän alustavan esiselvityksen mukaan suunniteltavaa jalankulku- ja pyöräilyväylää olisi noin 3,1 kilomteriä.

Väylä olisi tämänhetkisen tiedon mukaan todennäköisesti helpompi toteuttaa kokonaan ajoradan eteläpuolelle.

Mopoja väylällä ei sallittaisi.

Esiselvityksessä todetaan, että tie on nykyisellään melko vilkas, ja että jalankululle ja pyöräilylle tulisi olla nykyistä turvallisemmat olosuhteet.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut