Uudelta paloasemalta sujuvasti hälytyksiin

Hälytysajoneuvojen uusi lähtöpaikka ei ole tuottanut vielä yhtään negatiivista palautetta.

Palomies Miika Tuominen ja paloasemamestari Marko Toivio kertovat, että vielä kolmen viikon jälkeen osa käytänteistä uudella asemalla etsivät paikkaansa.

Rauman uusi paloasema luovutettiin Satakunnan hyvinvointialueelle toukokuun lopussa, mutta varsinainen muutto ja käyttöönotto oli vasta elokuun lopussa.

Satakunnan pelastuslaitoksen paloasemamestari Marko Toivio kertoo, että kolmen käyttöviikon jälkeen uudesta asemasta alkaa muodostua.

Hän totesi jo toukokuussa Länsi-Suomelle, että asema on Satakunnan uusin, nykyaikaisin ja paras. Mielipide ei ole muuttunut.

– Elo uudella asemalla on tuntunut oikein hyvältä. Päivittäin tulee eteen uusia kysymyksiä ja asioita eli uuden opettelua on vielä jatkuvasti. Mitään kriittistä ongelmaa ei ole tullut vielä vastaan, Toivio vakuuttaa.

Osa tavaroista hakee vielä paikkaansa

Uuden paloaseman rakentaminen käynnistyi maanrakennustöillä tammikuussa 2021 ja saman vuoden syksyllä päästiin varsinaisiin rakennustöihin.

Kustannusarvioltaan 9 650 000 euron asema otettiin virallisesti käyttöön 28. elokuuta, jolloin vanhalta asemalta siirrettiin kriittinen kalusto Kodisjoentien varteen.

Toivio muistuttaa, että osa kalustosta oli siirretty jo etukäteen.

– Vähän vielä tavarat hakevat paikkaansa, etsitään sitä optimaalisinta tapaa käyttää tätä asemaa.

Rauman uusi paloasema on Satakunnan toiseksi suurin. Suurin on Kanta-Porin paloasema.

Asemalla toimivat ensihoito ja pelastus täysin saumattomasti. Tiloissa on otettu hyvin huomioon mahdollisuudet rauhoittumiseen kuin liikuntaankin. Esimerkiksi pieniä lepohuoneita on asemalla 15.

Liikennepalautetta ei ole tullut yhtään

Sijainniltaan paloasema tuo monin tavoin uuden opettelua. Esimerkiksi raumalaisille on vielä uutta, että pelastusajoneuvot lähtevät liikkeelle Kodisjoentietä pitkin tai sen yli valtatie 8:n suuntaan.

– Sitä vähän pelättiin, miten muu liikenne osaa ottaa hälytysajoneuvot huomioon. Varoituslaitteiden asentamistakin mietittiin, mutta niin hyvin on mennyt, että yhtään palautetta ei ole asian suhteen vielä tullut, Toivio toteaa.

Liikenteellisesti asema on kuitenkin hyvässä paikassa. Asemalta pääsee kasitiellä lähes suoraan, myös Hankkarintien suunnalla tehtaat ovat hyvinkin lähellä.

– Se on heti huomattu, että asemata on todella hyvä lähteä liikkeelle. Vanha asema oli melkoisessa sumpussa, Toivio sanoo.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut