Uudenkaupungin syväväylän kaivuutyöt loppusuoralla

Viime vuoden lokakuussa aloitetut rakentamistyöt Uudenkaupungin meriväylällä alkavat olla loppusuoralla.

Pilaantuneiden maiden ruoppaus- ja stabilointityöt ovat valmistuneet ja väylän puhtaiden massojen ruoppauskohteista on tehty jo yli puolet. Hankkeen loppuvaiheessa ruopataan ja louhitaan jäljellä olevat kohteet ja toteutetaan väylämerkinnän muutostyöt.

Vauhtia kaivuuseen on tulossa lisää, sillä parin viikon kuluttua ruoppaajakapasiteetti kolminkertaistuu.

Hankkeen on tarkoitus valmistua vuoden 2014 loppuun mennessä. Uudenkaupungin meriväylän kulkusyvyys kasvaa hankkeen myötä 10 metristä 12,5 metriin.

Uudenkaupungin Satama Oy:ssä sekä Yara Suomi Oy:ssä väylän syventämistä on odotettu. Kuuden vuoden luparuljanssin jälkeen käynnistyneet työt ovat sujuneet aikataulussa.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Yara Suomi Oy:n sekä Uudenkaupungin Satama Oy:n kanssa. Kokonaiskustannukset ovat 12,2 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on 10,3 miljoonaa euroa. Uudenkaupungin Satama osallistuu 1,3 miljoonan euron osuudella Hepokarin väylällä olevan Urpoisten mutkan leventämiseen. Yara Suomen osuus on 0,6 miljoonaa euroa.

Samassa yhteydessä tehtaan laajentamisesta ilmoittanut Yara Suomi tekee satamassaan myös laitureiden parantamisinvestointeja.

Ruoppauksen toteuttaa Wasa Dredging Oy.

Liikenneviraston nettisivujen kautta aukeavasta linkistä asiasta kiinnostuneet voivat seurata reaaliaikaisena ruoppausurakan etenemistä.

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/uudenkaupungin_merivayla