Uudenkaupungin telakka sai tilauksen satamajäänmurtajasta

Uudenkaupungin Työvene Oy rakentaa Kemi-Tornion satamaan uuden jäänmurtajan. Kaikkiaan 13 miljoonaa euroa kustantava satamajäänmurtaja tulee talvisin avaamaan väyliä Kemi-Tornion edustalla. Kesällä sitä käytetään muun muassa saattohinaukseen ja öljytorjuntatehtäviin. Tavallista jäänmurtajaa monipuolisempi alus perustuu uuteen teknologiaan ja sen rakennuttuja on Arctia Shippingin ja Kemin sataman yhteisyritys Arctia Karhu Oy.

Arctia kertoo verkkosivuillaan, että rakennettavan aluksen pituus on 40 metriä, leveys 12,8 metriä ja syväys noin kuusi metriä. Aluksen propulsioteho on 2 x 1800 kW.

Arctia lähetti tarjouspyynnön aluksesta kahdeksalle telakalle, joista neljä jätti tarjouksensa. Uudenkaupungin telakan valikoitumista voittajaksi puoltaa rakennuttajatahon mukaan vahva aikaisempi kokemus jäissä kulkevista aluksista.

Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Harri Putro mainitsee, että aluskonsepti on telakalle päänavaus.

– Saattohinausominaisuuksien yhdistäminen erinomaiseen jäänmurtokykyyn tulee olemaan uusi näyttö arktisesta osaamisesta suomalaisessa laivanrakennuksessa, hän sanoo.