Uudet liikenneympyrät ovat alttiita törmäyksille

Säkylän uuden liikealueen kupeeseen rakennettu liikenneympyrä sai olla vihkijäisten jälkeen käytössä vain parisen viikkoa ennen kuin Turun suunnasta tullut ulkopaikkakuntalainen veti pakettiautollaan mutkat suoriksi ja päätyi keskelle ympyrää.

Näin kävi, vaikka ympyrästä varoitetaan liikennemerkein, tiellä on kuljettajaa herättelevää tärinäkaistaa ja nopeusrajoitus laskee vauhdin 50 kilometriin tunnissa.

– Uusien ympyröiden kohdalla kyseessä on yleensä tottumiskysymys. Jos tutuksi tullutta tietä ajetaan harvakseltaan ja hieman puolinukuksissa vakionopeudensäädin päällä, ei ympyrää välttämättä huomata, ELY-keskuksen entinen tieinsinööri ja nykyisin Ramboll Oy:n palveluksessa työskentelevä Pauli Laivo kertoo.

Pitkässä juoksussa kiertoliittymät kuitenkin lisäävät liikenneturvallisuutta.

Näin on rytissyt:

Säkylän rumpalipatsas-liikenneympyrään ajoi pakettiauto heti joulukuun 11. päivä, vain kaksi viikkoa ympyrän käyttöön vihkimisen jälkeen. Jouluaaton liikenteessä liikenneympyrän keskelle ajoi puolestaan henkilöauto.  

Euran Souppaan risteykseen vuonna 2012 valmistuneeseen Linnan kajo -kiertoliittymään törmättiin kahden kuukauden kuluttua sen käyttöönotosta.  

Hinnerjoen kiertoliittymä valmistui vuoden 2010 syksyllä, ja jo ennen joulua säiliörekka ajautui ympyrässä ojaan.