Hobbittin Klonkku on työläs, mutta onneksi Turun kaupunginteatterin maskeeraajilla on käytössä tarkka demokuva, jonka mukaan Tolkienin rakastetun inhokin uurteinen naama näyttämölle toteutetaan. Klonkkua esittävän Miska Kaukosen laittamiseen voi maskeeraajana teatterissa marraskuussa aloittaneen Lotta Selinin mukaan mennä jopa 45 minuuttia.
Vanhentaminen tehdään teatterissa valon ja varjon leikillä.
– Teatterimeikki saa olla ronski ja hurjan näköinen, sillä se katoaa helposti lavalla valojen syövereihin.
Samasta syystä lopputuloksen ei tarvitse olla pilkuntarkka.
– Maski tehdään isoihin valoihin isolle näyttämölle.
Se viimeinen silaus
Hobbitti on fantasianäytelmä, jossa maskeilla on Selinin mukaan suuri merkitys juuri oikeanlaisen elämyksen aikaansaamiseksi. Maskeeraus on hänen mukaansa oleellinen osa teatteriesitystä. Se jokin, joka antaa teokselle viime silauksen yhdessä puvustuksen kanssa.
Hobbittia Selin on ehtinyt tehdä vasta vähän. Hän on maskeeraajana myös teatterin toisessa produktiossa, tänä syksynä ensi-iltansa saaneessa Hiljaiset sillat -musikaalissa.
– Nämä kaksi näytelmää ovat ääripäitä, toisessa on vanhentamista ja haltiakorvia, toisessa klassista teatterimaskeerausta.
Työpäivä teatterin naamioinnissa alkaa hyvissä ajoin ennen esitystä. Kiirettä pitää myös esityksen aikana. Etenkin Hobbitissa on Selinin mukaan paljon partojen sekä maskien korjailua ja vahvistamista.
Lotta maalasi Dingon pojat
Selinin pesti Turun kaupunginteatterin naamioinnissa jatkuu ensi kevääseen saakka. Raumallakin hänen kädenjälkensä on näkynyt Rauman kesäteatterin produktioissa, musiikkinäytelmissä Mitä kuuluu Marja-Leena ja Dingo. Viime kesän Dingo-musikaalin meikit ja hiukset oli suunnitellut Pirjo Leino.
– Ne rakensin hänen ohjeidensa mukaan.
Maskeerauksen ohella Seliniä kiinnostaa myös puvustus. Hän on vastuussa myös Iltanäyttelijöiden Ajopuujalka-komediasta, jota esitetään parhaillaan kellariteatterissa.
Seuraavakin proggis on työn alla: se on Iltanäyttelijöiden yhdessä Eurajoelle lukion ja kristillisen opiston kanssa tekemä Valoa ikkunassa -musikaali, jonka ensi-ilta on ensi keväänä. Sinnekin hän suunnittelee koko hoidon: maskit, peruukit ja puvustuksen.
– Ne ovat jo aika hyvällä mallilla.
Suunnittelu on Selinin mukaan helpompaa, kun esityksessä on valmiit, tosielämään pohjautuvat hahmot, kuten Lailassa, joka kertoo laulaja Laila Kinnusen elämäntarinan.
– Googlailin aluksi netistä näytelmän aikakauden tyyliä.
Sen jälkeen Selin ryhtyi komppaamaan harrastajateatterin pukuvarastoa ja kirpputoreja Raumalla.
– Kyseessä on iso työryhmä, joten puvustettavaa on paljon.
Ajopuujalassa hän aloitti suunnittelun hakemalla yhteistä näkemystä ohjaaja Hanna Turusen kanssa. Puvustuksen suunnitteluun toi haasteita pieni esitystila.
– Esityksen ilmettä piti muuttaa pienillä asioilla.
Lotta kasvoi teatterissa
Lotta Selin on käytännössä viettänyt vapaa-aikansa teatterissa pikkulapsesta saakka, sillä hänen vanhempansa Jani Selin ja Riikka Selin tunnetaan Raumalla pitkän linjan harrastajateatterin tekijöinä.
Vaikka Lotta nyt viihtyy paremmin kulisseissa, häntäkin on nähty näyttämöllä Iltanäyttelijöiden esityksissä. Ensikokemus oli Danny-musikaali vuonna 2016.
Maskeeraus oli kuitenkin se, joka vei mennessään. Selinillä on taskussaan tuore parturi-kampaajan tutkinto Winnovasta, jonka hän kiri kahdessa ja puolessa vuodessa.
Tulevaisuuden suunnitelmissa ovat teatterialan opinnot Stadiassa Helsingissä, jossa voi suorittaa esiintymis- ja teatteritekniikan tutkinnon.
Lotta Selin
Syntynyt vuonna 2004
Valmistunut parturi-kampaajaksi Winnovasta vuonna 2022
Aloitti Turun kaupunginteatterissa maskeeraajana tänä syksynä.
Toiminut maskeeraajana mm. Rauman kesäteatterin esityksissä ”Mitä kuuluu Marja-Leena” ja ”Dingo”.
Vastaa maskeista ja puvustuksesta Rauman Iltanäyttelijöiden ”Ajopuujalka”-komediassa ja ”Valoa ikkunassa” -musikaalissa.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.