Uusikaupunki ihastuttaa niin tulomuuttajia kuin pendelöijiäkin

Parhaillaan Haavi auki -markkinointikampanjaa pyörittävä Uudenkaupungin kaupunki pystyy lunastamaan lupauksensa myös todellisuudessa. Kaupunkiin muuttaneet uudet asukkaat ovat erittäin tyytyväisiä uusiin kotikulmiinsa. Suhtautuminen on myönteistä niilläkin, jotka käyvät kaupungissa töissä, mutta eivät asu siellä.

Yrittäjien keskinäinen yhteishenki ja kaupungin yrittäjäystävällisyys ovat ominaisia piirteitä Uudellekaupungille. Nämä seikat todettiin tutkimuksissa kaupunkiin viime vuosina muuttaneille uusille asukkaille sekä kaupungissa työssäkäyville pendelöijille. Vastaajat kuvaavat Uuttakaupunkia merelliseksi sekä hyväksi, rauhalliseksi asuinpaikaksi. Muuttajat toivovat lisää erottuvaa ja näkyvää markkinointia, jotta muutkin löytäisivät kaupungin. Molemmat ryhmät toivovat kesäkaupunkiin lisää eloa myös talvisaikaan. Juuri tähän pyritään nyt meneillään olevalla kampanjalla vaikuttamaan.

-Suuren suosion saanut Hauki Camp oli maaliskuun alussa. Kyseessä oli erilainen ja uudenlainen kuntamarkkinointi, jossa isossa roolissa oli sosiaalinen media. Keväällä on luvassa lisää tapahtumia. Uusikaupunki näkyy ja kuuluu, niin tapahtumissa kuin mediassa, kertoo yhteysjohtaja Kristiina Salo Uudenkaupungin kaupungista.

Tutkimuksen toteutti Uudenkaupungin toimeksiannosta Innolink Research Oy. Muuttajatutkimuksessa haastateltiin 200 tulomuuttajaa, ja pendelöintitutkimuksessa 73 kaupungissa työssäkäyvää.