Vaatteiden kotimaisuus kiinnostaa yhä enemmän

Tänään vietetään ensimmäistä kertaa maailmanlaajuista Vaatevallankumousta. Huhtikuun 24. päivä tulee kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun 1 133 ihmistä kuoli Bangladeshissa Plaza Rana -vaatetehdasrakennuksen romahtaessa.

Vuosipäivä toimi kimmokkeena Vaatevallankumouksen järjestämiselle. Päivän ja sen yhteyteen tehtyjen tapahtumien tarkoituksena on kiinnittää kuluttajien huomiota siihen, missä ja millaisissa oloissa heidän käyttämänsä vaatteet on valmistettu.

– Olemme suunnitelleet, että voisimme päivän kunniaksi asetella näyteikkunan vaatteet nurinpäin, köyliöläisen Kaino-neulevaateliikkeen yrittäjä Niina Sinisalo kertoo.

Kotimaisuus on Kainon tuotteiden yksi tärkeimmistä myyntivalteista, kintereillä seuraavat yrittäjän mukaan myös laatu ja persoonallisuus.

– Aivan paikalliset mieltävät ostavansa erityisesti köyliöläisiä tuotteita ja tukevansa paikallista yritystä. Kauempaa kaupungeista tulevat asiakkaat puolestaan arvostavat tuotteiden kotimaisuutta, Sinisalo luonnehtii.

– Monet asiakkaat yllättyvät, että tuote valmistetaan oikeasti näin lähellä, myymälätilan seinän takana. Tuotantotiloihimme pääsee myös halutessaan kurkistamaan, sillä pyrimme tekemään toiminnastamme mahdollisimman läpinäkyvää.

Raumalaisessa Busstop-liikkeessä myytävät vaatteet eivät ole kaikki suomalaista tuotantoa.

– Tiedän jokaisesta tuotteesta kuitenkin vähintään sen tuotantomaan. Kaikki uudet myyntiin otettavat merkit ovat kotimaisia ja niistä on helppo selvittää tarkemmin myös niiden tuotantotehdas, yrittäjä Tuija Juusola kertoo.

Hänen mukaansa riippuu täysin ihmisestä, onko tuotteen kotimaisuus ratkaiseva tekijä ostopäätöksen syntymisessä.

– Vaatebisneksen brändeistä ollaan vähitellen pääsemässä eroon ja keskiöön on nousemassa itse tuote. Ollaan menossa kohti materiaalilähtöisempää kuluttamista, Juusola sanoo.