Vain hereillä rattiin - näin vältät väsymyksen

Ajaminen väsyneenä on tuttua lähes jokaiselle suomalaiselle kuljettajalle. Liikenneturvan kyselyssä joka viides kertoo torkahtaneensa rattiin. Väsymys vaanii kuljettajia etenkin kesällä, jolloin valvotaan ja liikutaan paljon. 

- Ajomatka pitkän valvomisen jälkeen nähdään suorituksena, jopa urotekona. Vaikka väsyneenä ajamisen riskit tiedostetaan, ei niitä välttämättä haluta tunnustaa, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tuula Taskinen kuvailee.

Jos väsymys yllättää kesken ajon, mutta matkaa on vielä jäljellä, paras keino ehkäistä vaaratilanteita on pysäyttää auto, juoda kuppi kahvia ja nukkua päälle vartin tirsat.

Rattiväsyä ennaltaehkäisee parhaiten riittävä lepo ennen ajoon lähtöä. Taskinen vinkkaa, että kesäreissut ja viikonloppumatkat kannattaa suunnitella niin, että ajomatkat on otettu aikataulutuksessa huomioon.

”Pitkä, 17 tunnin valvominen vaikuttaa puolen promillen ja vuorokauden valvominen jopa promillen humalatilan kaltaisesti”, Taskinen muistuttaa.

Pienenkin alkoholiannoksen ja valvomisen yhdistelmän vaikutukset on syytä myös tiedostaa. Esimerkiksi pullo keppanaa pitkän valvomisen päälle voi vaikuttaa kuljettajaan kuin unilääke.

Myös antihistamiinin väsyttävä vaikutus voi yllättää, joten allergikkokuskien kannattaa valita apteekista lääkelaatu, joka ei uneta.

Näin vältät väsymystä:

  • Nuku edellisenä yönä vähintään 6 tuntia tai enemmän.
  •  Nuku tarvittaessa päiväunet ennen matkaa.
  •  Mieti etukäteen taukopaikat ja tauota ajo.
  • Vältä ajamista sairaana ja huonokuntoisena.
  • Älä syö tukevaa ateriaa tai juo alkoholia ennen ajoon lähtöä.
  • Vältä ajamista aamuyön tunteina klo 01–06, kun riski rattiin nukahtamisesta on suurimmillaan.
  • Hyvä ja pirteä matkaseura auttaa pysymään vireänä.