Valmet Automotive hakee nyt kasvua nimenomaan akkutuotannosta, jonka tuorein symboli sijaitsee U:gissa – "Olemme markkinoilla tismalleen oikeaan aikaan"

Uudenkaupungin akkutehdas ei ole mitään pientä autotehtaan kyljessä tapahtuvaa puuhastelua, vaan iso askel kohti yhtiön tavoitetta kasvattaa liikevaihtoaan.

290 kiloa painava ladattavan hybridiauton akku on aseteltu näytille satametrisen tuotantolinjan päätyyn valkeaseinäisen hallin tyhjälle lattialle. "Kyllä se on täällä valmistettu", vahvistaa Valmet Automotiven tehtaanjohtaja Esa Saarinen.

Halli sijaitsee Uudenkaupungin autotehtaan alueella. Kyseessä ei ole mikä tahansa halli, vaan 18 000 neliömetrin laajuinen akkutehdas. Se vihittiin käyttöön juhlallisin menoin elinkeinoministeri Mika Lintilän johdolla tiistaina, vaikka tuotanto on ollut käynnissä jo pari viikkoa.

– Akkujen ja autojen valmistamisen yhdistäminen samalle tehtaalle antaa yhtiöllemme todella hyvän kilpailukyvyn. Olemme täysin valmiita siihen, että autoteollisuus siirtyy polttomoottoreista sähköisiin ajoneuvoihin, kehuu Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.

Kasvua haetaan nyt akkutuotannosta

Luvut avaavat mittakaavaa: yhtiölle tehdas on noin 120 miljoonan euron kokonaisinvestointi, jonka vuosittainen tuotantokapasiteetti tulee olemaan noin 500 000 akkumoduulia ja akkupakettia.

Akkutehdas on yhtiön toinen Suomessa. Ensimmäinen kohosi Saloon vuonna 2019. Lisäksi Saksan Kirchardtiin on tulossa yhtiön akkutehdas.

Kyse ei siis ole mistään pienestä puuhastelusta autotehtaan kyljessä. Päinvastoin: koko yhtiön liiketoiminnalle haetaan nyt kasvua nimenomaan akkujen valmistamisesta tai EV Systems -liiketoimintalinjasta, kuten yhtiö sitä itse nimittää.

– Autojen tuotantokapasiteetin kasvattaminen ei nyt kuulu suunnitelmiimme. Iso kasvu tapahtuu EV Systems -linjalla, jossa liikevaihto oli vielä alle miljoonan vuonna 2018. Ensi vuonna toivomme sen olevan miljardin luokkaa, sanoo Bongwald.

Liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi sanoo yhtiön olevan markkinoilla tismalleen oikeaan aikaan.

– Olemme jo todistaneet, että pystymme valmistamaan akkuja ja tyydyttämään asiakkaidemme tarpeet. Kasvua voi siis selvästi odottaa, Nurmi sanoo.

Kolmas Daimlerin malli tuotantoon pian

Uudessakaupungissa rakennetaan tällä hetkellä kahta Mercedes Benzin mallia Daimlerille. Olaf Bongwald paljastaa, että kolmas malli on tulossa.

– En voi vielä paljastaa tarkkaa mallia, mutta olemme neuvotelleet asiasta. Se julkistetaan toivottavasti vuoden loppuun mennessä tai ensi vuoden alussa, Bongwald sanoo.

Ensi vuonna alkaa myös Lightyear One -täyssähköauton valmistus Uudessakaupungissa.

Kaiken kaikkiaan 500 työntekijää

Toistaiseksi akkutehtaalla on käytössä vasta yksi tuotantolinja, jolla on mittaa sadan metrin verran.

Vuonna 2024 linjoja tulee olemaan neljä. Ensivaiheessa työntekijöitä on noin 200, täyden kapasiteetin tuotannossa noin 500.

Se tarkoittaa jälleen lisää työpaikkoja seudulle. Toistaiseksi tekijöitä on löytynyt hyvin, kertovat Nurmi ja Bongwald.

– Ylipäätään näyttää siltä, että Suomessa pitäisi olla enemmän työvoimaa. Työntekijöiden löytäminen ei ole yhtä helppoa kuin aiemmin, sanoo Nurmi.

Toisaalta nimenomaan akkualan asiantuntijoiden houkutteleminen on ehkä nyt hieman helpompaa, kun yhtiö on osoittanut kyvykkyytensä akkubisneksessä, sanoo Bongwald.

– Aiemmin emme olleet siinä kovin näkyviä, ja asiantuntijat menevät sinne, missä bisnes pyörii. Nyt koko Eurooppa tietää, että olemme iso pelaaja akkubisneksessä, Bongwald toteaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut