Valoton auton takaosa voi huonossa kelissä tuoda sakot

Monessa uudessa autossa on päiväajovalojärjestelmä, joka saattaa tarkoittaa, että auton takavalot eivät pala. Vaaralliseksi pimeä peräpää muuttuu päiväsaikaan muille autoilijoille, kun auto etenee sumussa, sateessa tai pöllyävän lumen keskellä.

Poliisi toi viime talvena asiaa aktiivisesti esiin, mutta kaikki eivät vieläkään tiedä tai huomaa, että taka- ja lähivalot täytyy osassa autoja erikseen laittaa päälle.

– Tällainen järjestelmä saa tosin olla kytketty niinkin, että myös takavalot palavat, sanoo ylikonstaapeli Timo Auressalmi Porin liikkuvasta poliisista.

Toisaalta osassa uusia autoja on lisäksi valoautomatiikka, jonka pitäisi reagoida sytyttämällä takavalot ja lähivalot esimerkiksi, kun taivas ja ilma tummuvat ennen vesisadetta.

– Automatiikka ei välttämättä toimi, kun kyseessä on päivä ja tiellä pöllyävä lumi, Auressalmi myöntää.

Viime syksyn ja talven poliisi lähinnä neuvoi takavalottomien autojen kuljettajia, mutta tästä syksystä eteenpäin tuloksena huonossa kelissä saattaa olla myös rikesakko.

Etu- ja takasumuvaloista Auressalmi toteaa, että poliisi rankaisee niiden virheellisestä käytöstä eli jos ne häikäisevät tarpeettomasti.