Valtiolta lisärahoitusta sotalaivojen rakentamiseen – "Vakauttaa RMC:n taloudellista asemaa ja turvaa toimintakyvyn"

RMC:n taloudellinen tilanne on vaikea, kun matkustajalaivaprojektit ovat yksi toisensa jälkeen myöhästyneet. Korona on suurin syy ja selitys, muttei ainoa.

| Päivitetty

Puolustusministeri Antti Kaikkonen johti tilaajapuolen vierailua Rauman telakalle syksyllä 2019. RMC esitteli muun muassa aiempaa ohuempien teräslevyjen käsittelyä.

Valtion vuoden neljänteen lisäbudjettiesitykseen sisältyy lähes 300 miljoonaa lisää rahaa puolustusministeriölle.

F-35-hankkeeseen eli hävittäjiin esitetään siirrettäväksi 188 miljoonaa euroa. Lisäksi lisätalousarvioesitys sisältää varautumista vuoden 2022 valuuttakurssitappioihin 74 miljoonaa euroa.

Lisäbudjetissa on rahaa myös Ukrainan tukemiseen.

Laivue 2020 -hankkeelle eli Raumalla rakennettaville neljälle sotalaivalle esitetään 104 miljoonan euron lisärahoitusta vuosille 2025–2027.

Valtioneuvoston tiedotteen mukaan rahaa tarvitaan Rauma Marine Constructions -telakan toimintaedellytysten turvaamiseksi ja sotalaivahankkeen toteutumisen varmistamiseksi.

RMC:n taloustilanne vaikea

RMC:n taloudellinen tilanne on vaikea, kun matkustajalaivaprojektit ovat yksi toisensa jälkeen myöhästyneet. Korona on suurin syy ja selitys, muttei ainoa.

Wasalinen lautta on liikenteessä ja toimii hyvin. Tallinkin suuri lautta on viimeistelyä vailla. Sen pitäisi aloittaa liikennöinti marraskuun puolivälissä. Luovutusta on siirretty useamman kerran.

Tasmanialaisen TT-Linen kahden laivan rakentaminen alkoi hieman alkuperäistä aikataulua perässä. Kölinlasku on tänään perjantaina telakalla.

Puolustusvoimat ottaa myös vastuuta

Valtioneuvoston mukaan Laivue 2020 -hankkeesta on neuvoteltu kokonaisratkaisu.

Se vakauttaa RMC:n taloudellista asemaa ja turvaa toimintakyvyn.

Puolustusvoimat ostajana ottaa vastuuta hankkeen viivästymisen aiheuttamista seurannaiskustannuksista.

Tilaajan kustannukset ovat lähinnä projektin lisäkuluja, aikataulu- ja sopimusmuutoksista johtuvaa lisähintaa taistelujärjestelmätoimittaja Saabille sekä käytöstä poistuvien alusten elinkaaren jatkamiseen liittyviä lisäkustannuksia.

Merivoimat joutuu sopeuttamaan

Raumalla tehtävät neljä monitoimikorvettia korvaavat vanhoja aluksia. Projektin viive pakottaa Merivoimat rukkaamaan suunnitelmiaan.

– Laivue 2020-projekti viive vaatii isoja huoltoja ja pieniä modernisointeja nykyisiin aluksiin, kertoi Merivoimien komentaja Jori Harju kesällä Länsi-Suomelle.

Merivoimat joutuu sopeuttamaan toimintaansa, kun uusien sotalaivojen valmistuminen siirtyy.

– On pakko miettiä paljonko voidaan ajaa Hämeenmaa- ja Rauma-luokan aluksilla. Kelirajoituksia voi myös tulla. Kovaan keliin ei lähdetä, ellei se ole välttämätöntä, sanoi Harju.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut