Vanhan Rauman isot parkkipaikat pursuavat yli äyräidensä, ja samaan aikaan keskustan kupeessa on tyhjä aukio, jolle ei saa pysäköidä – sille on syynsä: "Se on tori"

Vanha Rauma ja sen välitön lähiympäristö ovat olleet heinäkuussa täynnä autoja. Kysyimme, miksei esimerkiksi Kalatoria voisi käyttää pysäköintiin.

Rauman keskusta ja erityisesti Vanha Rauma tuntuu heinäkuussa suorastaan kuhisseen väenpaljoudesta. Oma osuutensa lienee koronatilanteen siivittämällä kotimaanmatkailulla. Monen suomalaismatkailijan kulkuväline näyttää olevan auto. Siksi kasvanut väkimäärä näkyy myös Vanhan Rauman parkkipaikkojen täyttymisenä.

Esimerkiksi Kaunisjärvenkadun parkkipaikka Vanhan Rauman itäpäässä on monena päivänä ollut ääriään myöten täynnä. Autoja on päätetty jättää nurmikonkin puolelle.

Rauman kaupungin aluepalveluiden suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja vahvistaa havainnon, mutta toteaa samaan hengenvetoon, että samaan aikaan lähialueilla on päivittäin ollut runsaasti vapaita parkkipaikkoja.

– Esimerkiksi Eteläkadulla on koko katu tilaa, ja harvoin siinä näkyy yhtään autoa. Valtakadulla näkyy olevan tyhjää. Ehkä kyse on siitä, mihin ihmiset ovat tottuneet ajamaan, Pajuoja toteaa.

Turisteilla kävely voi kuulua asiaan

Pajuojan arvion mukaan pysäköintitarve saattaa hieman vaihdella sen mukaan, onko kyseessä turisti vai paikallinen.

– Turisteilla on oma juttunsa se, että kävellään ja katsellaan vähän pidemmänkin matkan takaa. Raumalaiset ovat ehkä tottuneet ajamaan tiettyihin paikkoihin, ja jos siellä ei tilaa ole, tuntuu siltä, ettei parkkipaikkoja ole.

Vaikka väkeä on siis nyt liikkeellä runsaasti, kaikki keskustan parkkipaikat eivät tosiaankaan ole jatkuvasti täynnä. Kyse on joidenkin paikkojen käyttämättä jäämisestä pikemminkin kuin liian rajallisesta kapasiteetista, Pajuoja arvioi.

Kalatori on tori, ja siksi siellä ei pysäköidä

Entä Kalatori? Moni ihmettelee, miksei aivan Vanhan Rauman kupeessa olevaa laajaa aukiota käytetä pysäköintiin.

Syy liittyy kaavoitukseen ja kaupunkisuunnitteluun, kertoo Riikka Pajuoja. Kalatori on nimensä mukaisesti tori, eikä toria ole tarkoitettu pysäköintikäyttöön.

– Se on asemakaavassa määritelty toriksi. Kalatorin yleissuunnitelma hyväksyttiin Kalatorin arkeologisten kaivausten ja niitä seuranneen remontin jälkeen kymmenisen vuotta sitten, ja sen jälkeen se ei enää ollut pysäköintikäytössä.

Kun Kalatorin yleissuunnitelmaa esiteltiin Museovirastossa, siitä todettiin seuraavaa: Kalatori on Vanhan Rauman keskeinen historiallinen aukio, eikä siellä tulisi sallia massiivista pysäköintiä jatkossa.

Juttu jatkuu kuvien jälkeen.

Väliaikaisjärjestelyt epäesteettisiä

Eikö sitten edes jokin väliaikaisratkaisu voisi tulla kysymykseen näin kesäsesongin aikaan, kun autoja on runsaasti?

Pysäköinnin salliminen väliaikaisesti ei Pajuojan mukaan kävisi niin vain, koska Vanhassa Raumassa on aluepysäköintikielto. Silloin ne paikat, joihin saa pysäköidä, pitää selvästi osoittaa.

Esimerkiksi Kalatorilta Kaunisjärvenkadulle kulkevan Vanhankirkonkadun ja Itäkadun remontin ajan Kalatorilla oli väliaikaisesti muutama paikka. Ne oli merkitty betoniporsain, jotka eivät Pajuojan sanoin ”olleet kovin esteettisiä”.

Mitään tilapäisiä ratkaisuja ei tällä hetkellä siis haluta, ja syyt liittyvät ennen kaikkea kaupunkikuvaan. Maisemaa autot ja kyltit verottaisivat.

– Jos mietitään, että turisti esimerkiksi kävelee Marelan suunnasta, Kalatorin näkymä aukeaa komeasti ja vanhan kirkon rauniot tulevat esiin, Pajuoja luonnehtii.

Samalla hän huomauttaa, että taannoinen remontti toi kuitenkin alueelle huomattavan määrän uusia pysäköintipaikkoja.

– Itäkadulla on nyt melkein viisikymmentä parkkipaikkaa.

Asemakaavatyö voi koskea Kalatoriakin

Parhaillaan käynnissä on Vanhan Rauman asemakaavan päivittämis- ja uudistamistyö. Riikka Pajuoja toteaa, että sen myötä Kalatorinkin asema voi vielä muuttua.

– Kalatori tulee uudelleen arvioitavaksi asemakaavatyön yhteydessä. Siinä voidaan pohtia, voitaisiinko johonkin osaan Kalatorista esimerkiksi sijoittaa pysäköintipaikkoja.

Vanhan Rauman asemakaava on vuodelta 1981 ja monilta osin vanhentunut.

Kaavoitusarkkitehti Mervi Tammi arvioi Länsi-Suomelle huhtikuun lopulla (LS 26.4.), että ensimmäinen kaavaluonnos voisi valmistua vielä tämän vuoden puolella.

Siitä on vielä pitkä matka valmiiseen uuteen kaavaan.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut