Vartiolaivojen hankinnan rahoitus turvattiin - Rauman ja Turun telakat kisaavat 240 miljoonan euron kaupasta

| Päivitetty

Hallitus on sopinut kolmannen lisäbudjetin sisällöstä. Pakettiin kuuluu 120 miljoonan euron lisäys Rajan ulkovartiolaivojen hankintaan eli käytännössä toisen laivan hinta.

Eduskunta on päättänyt, että laivat rakennetaan Suomessa. Kaupasta kisaavat lähinnä Rauman ja Turun telakat. Työllistävä vaikutus on reilut 1700 henkilötyövuotta.

- Tämä on hyvä ja odotettu päätös. Lisämäärärahalla turvataan se, että Vartiolaiva 2025 -hanke voidaan nyt toteuttaa varmasti kokonaisuudessaan. Jos hankinnan ehtoja olisi muutettu jälkikäteen, niin alusten yksikköhinnat olisivat todennäköisesti nousseet merkittävästi, kommentoi raumalainen kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.).

Rajan vanhat Uisko ja Tursas on päätetty korvata kahdella uudella monitoimialuksella vuoteen 2025 mennessä.

- Hankkeiden toteutuminen kotimaassa vahvistaa Suomen huoltovarmuutta ja suomalaista osaamista merenkulun alalla. Nykyaikaisilla ulkovartiolaivoilla valvotaan entistäkin paremmin Suomen alueellista koskemattomuutta, turvataan merialueiden pelastus- ja turvallisuustehtävät, sekä tuetaan myös muiden viranomaisten toimintaa merellä ja saaristolla, sanoo eduskunnan meriryhmää vetävä Salonen.

Rajavartiolaitoksen monitoimivartiolaivat ovat käytettävissä myös sotilaalliseen maanpuolustukseen sekä kansainvälisiin operaatioihin ja tehtäviin. Tärkeä rooli niillä on myös ympäristövahinkojen valvonnassa ja torjunnassa. Öljyä alus pystyy keräämään vähintään 1200 tonnia.

Vartiolaivat puskevat menemään vielä 80 sentin jäässäkin. Ne suunnitellaan maksimissaan 50 hengen miehistölle. Niihin pystytään evakuoimaan jopa 600 ihmistä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut