Väylävirasto varautuu maanteiden valaistuksen sammuttamiseen: näin iso säästö siitä syntyisi

Mahdollisten sammutusten liikenneturvallisuusvaikutukset pyritään minimoimaan.

Väylävirasto ja ELY-keskukset ovat varautuneet siihen, että osa maanteiden valaistuksesta voidaan joutua tilapäisesti sammuttamaan mahdollisen sähköpulan estämiseksi.

Väyläviraston tiedotteen mukaan osittaisten sammutusten tuoma säästö olisi varsin merkittävä.

Tievalaistuksen sähköntarve maanteillä on laskennallisesti noin 43 megawattia. Jos siitä puolet sammutetaan, se kattaisi noin viisi prosenttia mahdollisesta 400 megawatin tehovajauksesta koko maan sähköntuotannossa.

– Jokaisen toimijan mahdollisuus karsia kulutusta erityisesti aamuisin ja iltaisin onkin tärkeää, jottei jouduttaisi pakotettuihin sähkökatkoihin. Ennakkoon suunniteltu ja hallitusti tehty maanteiden valaistuksen sammuttaminen on yhteiskunnallisilta vaikutuksiltaan parempi vaihtoehto, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Jos sähköpula uhkaa, valoja sammutettaisiin aamuisin kello 7–9 ja alkuillasta kello 16–19 eli sähkön kulutushuippujen mukaisesti. Lisäksi muun muassa koulujen ympäristöt on kartoitettu: aamusammutuksia niiden kohdalla vältettäisiin, mutta iltasammutuksia voitaisiin tehdä.

Väylävirasto muistuttaa, että maanteiden valaistusta sammutetaan normaalitilanteessakin öisin vähäliikenteisillä teillä. Valoja voidaan tarvittaessa sammuttaa etänä tiettyjen valaistusryhmien ja tieosuuksien mukaan hyvin nopealla aikataululla.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut