Venettä ei enää täksi kesäksi saa – markkinoilla ollut kovaa kasvua

Tehtaissa tuotetaan veneitä täydellä kapasiteetilla, mutta veneen ostajille joudutaan myymään ”ei oota”. Markkinoiden kasvu ei selity ainoastaan koronalla, koska pientä kasvua oli ollut jo muutamana vuonna ennen koronapandemian alkamista.

Kesäksi venettä haaveilevat ovat jo myöhässä, ellei kaupan varastosta sopivaa sattuisi löytymään, toteaa Motorauman Juha-Pekka Väliviita. Myös perämoottorien toimituksessa on haasteita, ja moottoreita voi olla todella vaikeaa saada. KUVA: Juha Sinisalo

Viime vuosi oli oikein hyvä venekaupan kannalta, Juha-Pekka Väliviita Motoraumasta kertoo. Siinä on kuitenkin varjopuolensa, nimittäin varastot kuluvaa vuotta varten menivät tyhjiin, ja nyt tavaraa on niukasti.

– Tehtaat puskevat veneitä niin paljon kuin ehtivät, mutta silti joudutaan myymään ”ei oota”, Väliviita kuvailee tilannetta.

Loppusyksynä saa vielä jotain

Kesäksi venettä haaveilevat ovat jo myöhässä, ellei kaupan varastosta sopivaa sattuisi löytymään.

– Loppusyksylle saa vielä joitain venemalleja, mutta suosituimpia malleja on varattu ensi vuoden kesään saakka, Väliviita kertoo.

Osassa suosituimmista venemalleista toimitusajat yltävät vuoden 2023 puolellekin. Myös perämoottorien toimituksessa on haasteita, ja moottoreita voi olla todella vaikeaa saada.

Väliviita kertoo samankaltaisten haasteiden näkyvän muidenkin vapaa-ajan viettoon liittyvien kulkuneuvojen myynnissä.

–  Korona-aika on lisännyt myös esimerkiksi mopojen ja moottoripyörien kysyntää, eikä sopivaa välttämättä ole heti saatavilla.

Sen lisäksi, että myymälässä on ollut hiljaisempaa, koronarajoitukset ovat vaikuttaneet venekauppaan siinä, ettei kauppa ole voinut käydä Satakunnan ulkopuolelle tavalliseen tapaan.

– Meillä on 50 prosenttia kaupasta suuntautunut Satakunnan ulkopuolelle.

”Poikkeuksellisen kovaa kasvua”

Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoo venemarkkinoiden kasvaneen poikkeuksellisen paljon jo toista vuotta. Kaikkien vesikulkuneuvojen markkinoiden kasvu on ollut 19 prosenttia niin viime vuonna kuin kuluvankin vuoden neljän ensimmäisen kuukauden aikana.

– Nyt on ollut poikkeuksellisen kovaa kasvua, Pajusalo toteaa.

Käytettyjen veneiden markkinat kasvoivat viime vuonna 32 prosenttia, määrä perustuu rekisteröityjen veneiden omistajanvaihdoksiin.

Kasvu ei selity ainoastaan koronalla, koska pientä kasvua oli ollut jo muutamana vuonna ennen koronapandemian alkamista.

Pajusalo kertoo vuosittaisen kasvuprosentin pysyneen yksinumeroisena ennen koronaa. Kasvanut kiinnostus veneilyyn ei ole vain suomalainen ilmiö, vaan Pajusalo kertoo suosion kasvun olevan yleismaailmallisella tasolla ja näkyvän muissakin Euroopan maissa.

– Veneily on myös aiempaa laajemman kansanosan harrastus, Pajusalo lisää.

Mielikuvat, joissa veneily tuo ensimmäisenä mieleen suuret jahdit ja muut korkean hintaluokan vesikulkuneuvot, eivät ole nykyaikaisia. Omaan veneeseen investoinnille on tullut enemmän vaihtoehtoja. Pajusalo kertoo venevuokrauksen kehittyneen aiempaa monipuolisemmaksi viime vuosina, ja vertaisvuokrauskin on yleistynyt.

– Aiemmin tyypillisessä vuokrausilmoituksessa saatettiin tarjota isoa venettä vuokralle vähintään viikoksi. Nyt veneitä saa päivävuokrallakin.

Vene ja mökki sopivat yhteen

Englannin kielessä käyttöön otettu staycation-termi, eli sanaleikki sanoista ”stay” ja ”vacation”, loma paikalla pysyen, kuvastaa matkailun tämän hetken trendiä, jonka Pajusalo kertoo olevan nähtävissä myös veneilyssä. Suomessa veneily on voimakkaasti yhteydessä mökkeilyyn, tavalla tai toisella. Veneilijöitä, joilla veneharrastus liittyy mökkiin, on Suomessa Pajusalon mukaan enemmistö.

– Pienempi osa on heitä, jotka eivät mökkiä omista, ja venettä käytetään esimerkiksi viikonloppuisin ja harrastamiseen.

Korona-ajan mökkeilyn suursuosio kytkeytyy siis luontevasti veneilyyn. Pajusalo kuvailee, että kun mökeille kokoontuu vaikka kolmekin sukupolvea kerralla pidemmäksi aikaa kuin päiväksi tai pariksi, voidaan tarvita välineitä, joiden avulla mökillä viihdyttäisiin pidempään. Vene mökkirannassa tarjoaa mahdollisuuksia ajanviettoon.

– Mökkeilyn kuolemaa julistettiin pitkään, koska nuorempi sukupolvi ei siitä olisi muka kiinnostunut, mutta näin ei ole käynyt

Ei kai kaikilla raumalaisilla omaa paattia täydy olla

Veneen omistamisen kulut ja velvoitteet voi sivuuttaa vuokraamalla venettä tarpeen mukaan.

Vuokravenepalvelu Skipperin toimitusjohtaja Kristian Raij sanoo, että on vaikeaa arvioida, miten korona on vaikuttanut venevuokrauksen suosioon, koska vuonna 2017 perustettu yritys on kasvanut voimakkaasti ensimmäisinä vuosinaan. Niinpä ei ole helppoa eritellä, mikä osa vuokraustoiminnan kasvusta liittyy juuri korona-aikaan.

– Koronan vaikutus on näkynyt erityisesti veneiden yhteiskäyttöpalvelussa. Veneiden käyttöaste kasvoi viime kesänä huomattavasti edeltävästä kesästä, hän kertoo hetken mietittyään.

Yhteiskäyttöpalvelu on nimeltään Skipperi Fleet, ja sen veneitä varataan kuukausimaksullisen sovelluksen kautta. Yhteiskäyttöveneitä on eri puolilla Suomea, joskaan ei Rauman seudulla, mutta lähimmät ovat Turussa ja sen lähikunnissa.

Toimintaa on ehditty laajentaa jo Ruotsiin, Norjaan Tanskaan ja Uuteen-Seelantiinkin.

Raij kuvailee palvelua myös venekerhoksi. Ennen mukaan pääsemistä varmistetaan, että käyttäjien veneilytaidot ovat kunnossa, ja aloittelijoille tarjotaan opetusta.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut