Viime vuonna valmistuneen Eurajoen ohituksen risteyssillan asfalttia korjaillaan jo: "Vesi on päässyt jostain kohtaa väärään paikkaan"

Itse vauriokohta on pieni, mutta Eurajoen risteyssillan asfaltti uusitaan toiselta ajokaistalta kokonaan. Sellainen ei ole tavatonta, sanoo projektipäällikkö.

Eurajoen risteyssillan korjaustyö on sulkenut toisen kaistan liikenteeltä, ja käytössä on valo-ohjaus. Syynä on vaurioitumaan päässyt päällyste.

Eurajoen uusi ohitus valtatie 8:lla valmistui viime kesänä.

Asfalttipäällystettä korjaillaan kuitenkin jo kokonaisuuteen kuuluvalla Eurajoen risteyssillalla, joka ylittää kasitien Eurajoen liittymän kohdalla.

Paikalliset ovat kiinnittäneet huomiota sillalla auki kuorittuun ajokaistaan, joka on osittain myös liikenteeltä suljettu.

Mistä on kyse, Väyläviraston projektipäällikkö Kari Partiainen?

– Sinne on päässyt syntymään pieni vauriokohta. Vesi on päässyt jostain kohtaa väärään paikkaan ja rikkonut asfaltin ja myös eristeen sen alta, Partiainen sanoo.

Ensi viikolla tullee valmista

Vaurioitunut kohta itsessään oli varsin pieni, mutta Väylävirasto ja urakoitsija Destia päättivät, että päällyste kuoritaan ja uusitaan koko ajokaistan matkalta.

– Samalla tuli tarkastettua, ettei siellä ollut mitään muita piileviä ongelmia, Partiainen toteaa.

Korjaustyöt ovat sanalla sanoen pienoisessa vastatuulessa.

– Taannoinen myrsky repi Destian suojan sieltä irti. Sinne pääsi vähän kosteutta, jota jouduttiin kuivaamaan, joten se vähän viivästytti töitä.

Valmista on kuitenkin pian.

– Näillä näkymin sen pitäisi olla ensi viikon loppupuolella kunnossa.

Yksittäistä syytä ei löytynyt

Tällaiset vauriokohdat vastapäällystetyillä teillä eivät sinänsä ole tavattomia: Partiaisen mukaan vastaavia korjauksia tehdään jossain joka kesä.

Mikä vaurion on käytännössä aiheuttanut?

Vaihtoehtoja on kaksi, sanoo Partiainen.

– Joko vettä on päässyt bitumikermieristykseen, joka on sitten irronnut betonikannesta ja väliin on syntynyt ilmakupla. Kun sen päälle tulee kuormaa, se pumppaa asfaltin rikki.

– Tai sitten kermin päällä olevaan suojabetoniin on päässyt vettä, ja raskas kuorma on hajottanut sen.

Yhtä eksaktia syytä ei tässä tapauksessa löytynyt.

– Yleensä se on näissä niin, että pari kolme asiaa vaikuttaa yhtä aikaa.

Melukaidetta vahvistetaan vielä

Muita sen suurempia vaurioita tai lisätöitä ei hankkeen alueella ole käynnissä tai tiedossa, vaan kaikki näyttäisi olevan muuten kunnossa.

– Sen verran vielä tehdään, että läpinäkyvää melukaidetta vahvistetaan vielä entuudestaan jossain välissä, kun saadaan materiaalit siihen tässä loppukesän aikana.

– Se on muutaman päivän homma, tai voi olla, että se tehdään yötyönä, koska liikenteelle aiheutuu siitä hieman häiriötä, sanoo Kari Partiainen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut