Viivästykset painavat RMC:n pakkaselle – jotain kertonee, ettei yhtiö ole julkaissut tulostaan

Väliaikainen toimitusjohtaja Mika Laurilehto kertoi RMC:n haasteista ja muutoksista Länsi-Suomelle toukokuussa.
Väliaikainen toimitusjohtaja Mika Laurilehto kertoi RMC:n haasteista ja muutoksista Länsi-Suomelle toukokuussa. Kuva: Juha Sinisalo

Rauman telakalla rakennettavat sotalaivat ovat vielä pahemmin perässä aikataulustaan kuin luultiin. Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen kertoi viime viikolla Iltalehdelle, että telakkayhtiö RMC:n kanssa on sovittu 14–18 kuukauden myöhästymisestä (LS 1.7.).

Se tarkoittaa, että viimeinen sotalaiva neljän sarjasta valmistuu vasta aikaisintaan vuonna 2029. Purasen mukaan rakentaminen ei todennäköisesti ala vielä tänä vuonna uudessa hienossa hallissa, joka parhaillaan nousee telakalle.

Aiemmin oli kerrottu, että korvettien suunnittelussa on 6–12 kuukauden viive (LS 4.11.2021).

Merivoimille puolentoista vuoden viive ei ole mahdottoman kova isku. Uusien alusten tieltä väistyviä miinalaivoja ja ohjusveneitä voi yhä käyttää, vaikka ne elinkaarensa loppupäässä ovatkin.

RMC:lle paha myöhästyminen on huonompi homma. Yhtiö ei saa salassapitosopimuksen vuoksi kommentoida uutista.

Jotain kertonee, ettei RMC ole vielä julkistanut viime vuoden tulostaan.

On pääteltävissä, että Wasalinen ja Tallinkin tilaamien matkustaja-autolauttojen myöhästymiset käyvät kalliiksi RMC:lle.

Vuosina 2019 ja 2020 RMC teki yhteensä 8 miljoonan euron liiketuloksen. Mitä ilmeisimmin vuoden 2021 tulos on tappiollinen.

Samansuuntaista viestiä välitti maaliskuun uutinen organisaatiomuutoksista. Niistä näkyvin oli toimitusjohtaja Jyrki Heinimaan syrjään astuminen. Uusi ykköspomo Mika Heiskanen aloittaa Raumalla kesän jälkeen.

”Edellisen johdon aikana elettiin hurjan kasvun aikaa. Nyt olemme valmistavassa vaiheessa. Meillä on rakennettavana seitsemän alusta. Keskitymme nyt viemään näitä projekteja eteenpäin”, v.t. toimitusjohtaja Mika Laurilehto kuvasi tilannetta keväällä (LS 11.5.).

RMC:n näkymät ovat vaikeuksista huolimatta positiivisia. Tasmanialaisen TT-Linen kahden laivan projekti on työn alla.

Myyntipuolella RMC tekee lujasti töitä muun muassa jäänmurtajakauppojen eteen. Ruotsi ja Suomi ovat hankkimassa uusia murtajia.

Mahdollisesti myös Rajan vartiolaivoista irtoaa rakennustöitä Raumalle, vaikka RMC hävisi tarjouskisassa Meyer Turulle. Meyer kertoi viime viikolla, että alukset rakennetaan Turun sijasta toisella kotimaisella telakalla.