Voisiko koronaelvytyksestä hellitä rahaa risteysremonttiin Laitilassa? "Momentum on olemassa"

Tarjolla olisi hyvin suunniteltu, käynnistämiskelpoinen hanke, toteaa Laitilan kaupunginjohtaja Lauri Kattelus.

| Päivitetty

Koronakriisin vaatimat elvytystoimet saattavat parhaassa tapauksessa vauhdittaa valtatie 8:n eritasokiertoliittymän rakentamista Laitilassa. "On väärin sanoa, että koronapandemia on mahdollisuus. Mutta koronan jälkeen halutaan elvytystä, ja tiedetään, että EU:ltakin on tulossa aika isot elvytyspaketit. Laitilassa olisi hyvin suunniteltu käynnistämiskelpoinen hanke", toteaa Laitilan uunituore kaupunginjohtaja Lauri Kattelus.

Katteluksen ja muiden tässä jutussa lainattujen henkilöiden näkemykset olivat esillä keskiviikkona kauppakamarien sekä Varsinais-Suomen ely-keskuksen järjestämässä mediatilaisuudessa Laitilassa.

Teoriassa rahoitusta voisi saada hyvinkin pian

Varsinais-Suomen ely-keskuksen uusi liikennevastuualueen johtaja Tuovi Päiviö sanoo, että omalta osaltaan isoja väylähankkeita ohjaa liikenne- ja viestintäministeriön valmistelema ja parlamentaarisen ohjausryhmän ohjaama Liikenne 12 -suunnitteluhanke.

Sen on tarkoitus valmistua ensi vuoden keväällä. Suunnittelun tavoitteita ovat muun muassa matka-aikojen lyheneminen ja elinkeinoelämän sekä työmatkaliikenteen tarpeisiin vastaaminen.

Laitilan hankkeessa kannattaisi kuitenkin pyrkiä etenemään mahdollisimman nopeasti eikä jäädä odottelemaan, linjaavat Kattelus ja Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.

– Se on tämä syksy, kun Laitilalle aktiivisesti haetaan rahoitusta. Momentum on olemassa. Toivotaan, että syksyn rahanhauissa saadaan menestystä, Virtanen toteaa ja viittaa jo ensi viikon budjettiriiheen.

– Teoriassa Laitilan liittymien rakentamisesta voisi olla mahdollista saada investointipäätös hyvinkin pian, jos poliittista tahtoa riittää.

Rakentamaan voisi päästä vuonna 2022

Varsinais-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Matti Kiljusen mukaan Laitilan risteyshankkeen suunnittelu on hyvällä mallilla. Tiesuunnitelma esiteltiin kertaalleen yleisölle viime talvena, ja nyt se saadaan nähtäville kuun lopulla.

– Jos suunnitelma saataisiin hyväksytettyä Väylävirastossa ja Traficomissa vuoden 2021 aikana ja saataisiin rahoituspäätös, rakentaminen voisi alkaa parhaimmillaan vuoden 2022 alussa optimistisesti ajateltuna, Kiljunen sanoo.

Rakennustyöt kestänevät parisen vuotta, joten valmista olisi vuoden 2023 lopussa tai 2024 alussa.

– Aikataulu on tietysti sidoksissa rahoituspäätöksen saamiseen.

Oma vaikutuksensa aikatauluun voi olla myös mahdollisilla valituksilla, lisää suunnittelupäällikkö Antti Kärki.

Eurajoessa ja Laitilassa on jotain samaa

Valtatie 8 Turun ja Porin välillä on jatkuvasti työn alla ja paranee. Kuten tiedämme, yksi iso rahoituksensa jo varmistanut hanke on Eurajoen keskustan risteysalueen parantaminen.

– Toiveissa olisi, että Eurajoella päästäisiin aloittamaan rakennusurakka mahdollisesti jo vuonna 2021, Antti Kärki kertoo.Eurajoen ja Laitilan projekteissa on jotain samaa, Kärki arvioi.

– Molemmissa valtatien kehittäminen on pidemmän aikaa ollut esteenä kunnan kehittämiseltä. Nyt Eurajoki vapautuu siitä esteestä ensimmäisenä.

Laitilassa tilanne on ollut Kärjen arvion mukaan "vielä hieman pahempi", koska kaavoitus ja maankäytön kehittäminen on joutunut odottamaan ratkaisua niin pitkään.

– Nyt uudet liikennejärjestelyt on jo saatu määriteltyä, ja ne ovat aika radikaalitkin. Pieneen tilaan on suunniteltu iso eritasokiertoliittymä. Tämä kaikki tarjoaa paljon kehittämismahdollisuuksia, Kärki sanoo.

OIKAISU 10.9. klo 10.25: Jutussa annettiin alun perin virheellisesti ymmärtää, että Laitilaan olisi tulossa kaksi eritasokiertoliittymää, vaikka tulossa on vain yksi valtatie 8:n ja kantatie 43:n risteykseen. Kaukolantien risteyksen kohdalla järjestely hoidetaan ylikulkusillalla, jonka länsipuolella on niin sanotut lohenpyrstöliittymät. Toimitus pahoittelee virhettä.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut