Vuorineuvoksen ohje: "Toinen silmä kassassa, toinen tekniikassa –  toimittava ennen kuin on kakka housuissa"

Rauman telakalla siirrytään paiskimaan hommia kolmessa vuorossa, jotta tasmanialaisten viive kurotaan umpeen kesään mennessä.

| Päivitetty

Spirit of Tasmania 5 -autolautan tuotanto aloitettiin Rauman telakalla joulukuussa.

Rauma Marine Constructions saa uuden toimitusjohtajan maaliskuun puolivälissä. Hallitus nimittää vaativaan tehtävään Mika Niemisen, joka siirtyy Raumalle Koneen palveluksesta.

Nieminen nimitettiin ensin sotalaivaprojektista vastaavan RMC Defencen toimitusjohtajaksi ja samalla RMC:n varatoimitusjohtajaksi.

Kun Nieminen alkoi perehtyä tehtäviinsä, RMC:n hallitus huomasi, että miehestä olisi myös konsernijohtajaksi.

RMC:n hallituksen puheenjohtaja, kokenut vuorineuvos Stig Gustavson, tuntee Niemisen taustat hyvin.

– Kone toimii RMC:n tavoin partnerimallilla. Koneen talousohjaus on esimerkillistä. Toisen silmän pitää olla koko ajan kassassa, toisen tekniikassa. On toimittava ennen kuin on kakka housuissa, linjaa Gustavson, joka oli Konecranesin toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja.

Toinen miehiä yhdistävä tekijä on tuulivoimayhtiö Moventas. Nieminen oli toimitusjohtaja, Gustavson hallituksen jäsen.

Heiskanen jenkkivarustamon leipiin

Syksyllä aloittanut RMC:n toimitusjohtaja Mika Heiskanen siirtyy Royal Caribbean Groupin uudisrakennustoimintoon Yhdysvaltoihin. Heiskanen työskenteli RCC:lle vuosina 2013–2016.

Oliko aloite yhtiön vai Heiskasen?

– Se oli yhteinen päätös, vastaa Gustavson.

Royal Caribbean on risteilyvarustamo, joka on Meyerin Turun-telakan tärkein asiakas.

RMC:n pääosakkaat ehdottavat, että Heiskanen jäisi taloon hallituksen jäsenenä.

– Haluamme jatkaa yhteistyötä, eikö se kerro, ettemme ole tyytymättömiä?

"Tilanne vaikea, muttei toivoton"

Heiskanen on vetänyt kannattavuus- ja kasvuohjelmaa RMC:n kurssin kääntämiseksi. Sellainen on tarpeen, sillä yhtiö on tehnyt kahden viime vuoden aikana rajut tappiot.

Gustavsonin mukaan ohjelma on Heiskasen johdolla lähtenyt hyvin liikkeelle.

– Tilanne ei ole helppo, muttei mitenkään toivoton. Nyt tuodaan uutta henkeä tähän touhuun.

RMC:llä on käynnissä muutosneuvottelut.

– Vanha tapa toimia on ollutta ja mennyttä. Tiettyjä juttuja pitää vaan tehdä toisella tavalla.

Neuvottelujen alkaessa kerrottiin, että toimenpiteet voivat johtaa enimmillään 20 ihmisen työsuhteen päättämiseen. RMC:llä oli viime vuoden lopussa yli 210 työntekijää.

Logistiikka meni ihan ketuiksi

Gustavson toistaa Länsi-Suomessa moneen kertaan esitetyt syyt RMC:n rumille tappioille. Ei voitu arvata sodan syttymistä, korona rajoitti ulkomaisen työvoiman pääsemistä Suomeen ja niin edelleen.

– Ehkä suurin vaikutus oli kuitenkin sillä, että logistiikka meni mukkelis makkelis. Se aiheutti tyhjäkäyntiä ja kustannuksia. Joku työ, joka vie lohkovaiheessa tunnin, vaatiikin kahdeksan tuntia, kun laiva on vesillä. Meni ihan ketuiksi, kuvaa Gustavson.

Uudet tilaukset ovat hänen mukaansa "paljon järkevämpiä". TT-Linen tilaamien "tasmanianlauttojen" aikatauluviiveen RMC aikoo kuroa umpeen kesään mennessä.

– Yksi keino on siirtyminen kolmeen vuoroon.

RMC:llä on tilauskirjassaan neljä Merivoimille rakennettavaa monitoimikorvettia. Koelohko on tehty ja suunnittelu jatkuu. Varsinainen rakentaminen on alkamassa ensi syksyllä.

– Ensimmäinen korvetti on prototyyppi, monitoimilaiva, jollaista ei ole missään rakennettu. Suunnittelu vie aikaa.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut