Vuosi on ollut Lappi-Hunajalle vaiherikas: ensin sää näytti hyvältä kunnes hunajatuotanto tyrehtyi kokonaan, ja koronakin on aiheuttanut omat kommervenkkinsä

Keski-Euroopan markkinat ovat tärkeä tulonlähde raumalaiselle Lappi-Hunajalle. Nyt esimerkiksi Saksassa isot tapahtumat on peruttu lokakuun loppuun asti.

Hunajan tuottaminen on niin sään säätelemää toimintaa, että hellejaksojen ja sateiden vaihtelu ei ole päässyt yllättämään Rauman Lapissa toimivan Lappi-Hunajan toimintaa tänäkään vuonna.

– Alkukesä oli Suomessa upea, mutta hunajantulo pysähtyi 28. kesäkuuta käytännössä katsoen kokonaan, kun vesisaderintamat alkoivat vyöryä, kuvailee mehiläishoitaja Pasi Seikkula Lappi-Hunajasta.

Hunajan pääsato ajoittuu juuri kesä–heinäkuun vaihteeseen. Mitä poutaisempi sää, sen parempi mehiläisille: kukkien medeneritys on tehokkaampaa kuivalla säällä, eivätkä sokeripitoisuudetkaan laimene veden vuoksi.

Tämänhetkisen ennusteen perusteella hunajasato jää siis tänä vuonna keskimääräistä huonommaksi.

Koronapandemia oli kuitenkin muuttuja, jota ei hunajafirmassakaan osattu odottaa.

– Eihän tällaista kukaan pystynyt ennustamaan. Koronan takia vuosi on meillekin hyvin poikkeava, Seikkula sanoo.

Verkkokauppa paikannut markkinamenetystä

Seikkula kuvaa Lappi-Hunajan olevan riippuvainen tapahtumamyynnistä. Markkinoita kierrellään paitsi Suomessa, myös Keski-Euroopassa.

Esimerkiksi Saksassa markkinoiden kaltaiset isot tapahtumat on kielletty lokakuun loppuun asti.

– Siinä mielessä olemme tässä kärsivänä osapuolena. Koko tapahtumaelinkeinollehan tämä on ollut katastrofi.

Toisaalta markkinoiden puuttumista on paikannut verkkokaupan myynnin kasvu: se on Seikkulan mukaan jopa kolminkertaistunut.

– Sitä painopistettä on nyt lähdetty kovasti kehittämään, koska maailma muuttuu.

Koska Lappi-Hunajalla on laajat asiakasrekisterit sähköpostiosoitteineen, sähköisen markkinoinnin toteuttaminen on ollut helppoa.

– Kaikilla yrityksillä ei mahdollisuutta nettikauppaan kuitenkaan ole.

Yksi sähköisen markkinoinnin uusista ideoista Lappi-Hunajalla tänä vuonna on Mehiläispesä Live. Rauman Lapissa sijaitsevalta mehiläispesältä lähetetään tauotta videota, jota kuka tahansa voi katsoa Lappi-Hunajan kotisivuilla.

Katso livelähetystä upotuksesta alla.

– Tämä on ollut vähän tällainen pilottijuttu, että nähdään miten tekniikka toimii. Ihan kivasti se on lähtenyt pyörimään, sanoo Pasi Seikkula.

Kyseinen mehiläispesä sijaitsee Lapin keskustassa Linnavuoren kupeessa.

– Samalla tontilla on ollut mehiläisiä vuodesta 1945 asti, Seikkula hymähtää.

Markkinat alkavat, odotukset korkealla

Kolhuitta ei hunajayrityskään ole koronakriisistä selvinnyt: erityisesti myynnin parissa työskenteleviä henkilöitä on jouduttu lomauttamaan.

– Mehiläisethän taas on hoidettava, eläimiä ei jätetä hoitamatta koronankaan takia. Se puoli toiminnasta on pyröinyt melko normaalisti, Seikkula kuvailee.

Nyt katseet ovat tiukasti tulevissa viikoissa. Elokuun alussa yleisötapahtumarajoitukset helpottavat Suomessa, mikä mahdollistaa myös markkinatapahtumat.

Lappi-Hunajan kalenteriin onkin merkitty elo–syyskuulle kansainväliset suurmarkkinat muun muassa Joensuussa, Kuopiossa, Lahdessa, Hyvinkäällä, Tampereella ja Helsingissä.

– Vielä ei tiedetä mitään, mutta veikkaisin, että tapahtumat voivat olla hyvinkin suosittuja. Kun kiellot ovat olleet päällä, ihmisillä voi olla pientä patoutumaakin, Seikkula pohtii.

Kritiikkiä tapahtumarajoitusten rajanvedoille – "Kauppakeskuksessa on voinut sen kahvin juoda"

Lappi-Hunajan Pasi Seikkula kommentoi jokseenkin kriittisesti rajanvetoja, joita hallitus on tehnyt asettaessaan yleisötapahtumien osallistujamäärärajoituksia. Hänestä tuntuu erikoiselta, että markkinoita ei ole voitu järjestää.

– Tuntuu se vähän ihmeelliseltä, että markkinoilla pidettävässä kahvilakojussa kahvin juominen on tähän asti ollut kiellettyä, mutta samalla kauppakeskuksen tiloissa on voinut sen kahvin juoda, Seikkula kuvailee.

Yleisötapahtumillakin on eroja. Nyt koko tapahtumaelinkeino on rinnastettu samaan kategoriaan, mehiläishoitaja harmittelee.

– Jos ajatellaan vaikka festivaaleja, niin itse näkisin riskin niissä paljon suurempana. Markkinatapahtumassa väki liikkuu eikä pysy paikallaan.

Saksa ja joulusesonki toistaiseksi arvoitus

Oma lukunsa on Keski-Eurooppa ja erityisesti Saksa, jossa Lappi-Hunaja on Seikkulan sanoin "aika tunnettu elintarvikebrändi".

– Vielä ei ole mitään tietoa, mikä on suurimman sesongin eli joulusesongin kohtalo niillä markkinoilla. Poliitikkojen ja viruksen käsissä on, miten tässä käy.

Seikkula toteaa, ettei kenelläkään ole toistaiseksi minkäännäköistä faktatietoa siitä, miten tulee käymään.

– Vähän kaikkeenhan tässä yrityssektorilla pitää varautua. Ei sen paremmin Suomestakaan ole takeita, että mitä koronan kanssa vielä tulee käymään.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut