Uskomattoman haastava vuosi, tiivisti Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg viime vuoden. "Kamppailimme yhtä aikaa niin koronapandemian kuin Aurora Botnian toimitusviivästysten kanssa", hän sanoi tulostiedotteessa.
Maahantulorajoitukset vaikeuttivat laivamatkustamista läpi vuoden. Loppuvuodesta matkustajamäärä kasvoi, kun koronapassi otettiin käyttöön. Wasaline ennakoi koronan kuitenkin vähentävän matkustajamääriä kevääseen saakka.
Wasalinen uuden laivan valmistuminen viivästyi Rauman telakalla. Se vaikutti Wasalinen tulokseen, kun paras kesäsesonki missattiin.
– Kun liikennöinti Aurora Botnialla viimein käynnistyi, Wasaline on yltänyt sekä matkustaja- että rahtiennätyksiin kuukausittain, kertoi Ståhlberg.
Wasaline käänsi tappion voitoksi
RMC:n rakentamaa Aurora Botniaa pidetään yhtenä maailman ympäristöystävällisimmistä matkustaja-aluksista. Varustamolle ikävä yllätys on ollut LNG-polttoaineen hinnan kuusinkertaistuminen laivakaupan jälkeen.
Wasaline pysyi kuitenkin taloudellisesti pinnalla. Edellisvuoden tappio (745 000 euroa) kääntyi liki 700 000 euron liikevoitoksi.
Tallink nousi niukasti plussalle
Parhaillaan Raumalla rakennetaan isoa matkustaja-autolautta MyStaria Tallinkille.
Varustamo on kärsinyt kovasti koronasta: kahden viime vuoden aikana tappiota yhteensä 165 miljoonaa euroa.
Yhtiö kertoi päässeensä niukasti plussalle viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, kun laivareittejä avattiin uudelleen.
Toimitusjohtaja Paavo Nogene uskoo, että tästä vuodesta tulee parempi, kun korona todennäköisesti hellittää otettaan.
– Asiakkaamme viesti meille on, että he ovat valmiita ja haluavat palata laivoillemme Itämerelle. Olemmekin tehneet kaikki valmistelut kasvavaa matkustusintoa varten, Nogene sanoi tiedotteessa.
Toipuminen vie useita vuosia?
Tukalassa tilanteessa Tallink sai vuokrattua laivojaan ulos. Esimerkiksi Raumalla rakennetut Victoria ja Romantika kävivät keikoilla Välimerellä.
Romantika ja Silja Euroa toimivat myös kuukauden hotellina Glasgow’n ilmastokokouksessa. Sen jälkeen Tallink vuokrasi Romantikan pitkällä diilillä Holland Norway Linesille.
– Toipuminen pandemiasta kestää todennäköisesti useita vuosia. On epätodennäköistä, että pääsisimme lähitulevaisuudessa palaamaan samanlaiseen tilanteeseen kuin ennen koronapandemiaa, perusteli Nogene kolmen vuoden vuokrasopimusta.
Tiukkaa tekee Tasmaniassakin
Ensi maanantaina Rauman telakalla aloitetaan seremoniallisesti "tasmanianlauttojen" tuotanto. Myös niiden tilaaja, TT-Line, on ottanut koronaosumaa. Matkustajamäärät vähenivät viime vuonna. Rahtia sen sijaan on kulkenut runsaasti.
TT-Line odottaa saavansa ensimmäisen laivan Raumalta Australiaan vuoden 2023 lopulla ja toisen vuotta myöhemmin. Tilaukseen sisältyi kotimaisuuspykälä. Tietty määrä kauppasummasta pitää käyttää Tasmaniassa.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.