Wasalinen laivan valmistuminen Rauman telakalta myöhästyi taas - "Jokainen lisäpäivä maksaa"

Harmittaa, sillä koko seutu odottaa uutta laivaa, kommentoi Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

| Päivitetty

Wasalinen tilaaman autolautan valmistuminen Rauman telakalta viivästyy lisää.

Laiva saadaan Vaasaan heinäkuun lopussa, ja liikenne alkaa vasta elokuussa.

Edellinen lisäaika siirsi laivan luovutuksen kesäkuulta heinäkuun puoliväliin, mutta sekään ei riittänyt. Viivästyksen syyksi kerrottiin tuolloin "innovatiivisen polttoaineratkaisun valmistelevat työt" ja koronaturvallisuus. Laivan pääasiallinen polttoaine on nesteytettu maakaasu (lng).

Alun perin Aurora Botnian piti päästä Vaasa-Uumaja-reitille jo toukokuussa.

- Odottavan aika on pitkä. Harmittaa, sillä koko seutu odottaa uutta laivaa. Se tulisi tarpeeseen, sillä meillä on pulaa rahtikapasiteetista. Isompaa autokantta olisi tarvittu jo, kommentoi Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

Tuorein viivästys ei tullut hänelle suurena yllätyksenä.

- Laivan valmistuminen vaan kestää vähän pidempään kuin arvioimme. Ei auta kuin yrittää pysyä positiivisena. Pöytä pannaan koreaksi, kun laiva saadaan Vaasaan. Se on iso tapahtuma koko Suomessa, tuumaa Ståhlberg.

Wasalinen nykyinen laiva Wasa Express jatkaa Vaasa-Uumaja-reitillä kunnes uusi valmistuu. Sitten se siirtyy uudelle omistajalle, UME Shippingille, Punaiselle merelle.

RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa on tietenkin lisäviivästyksestä harmistunut. Etenkin, kun tilaaja menettää parasta kesäsesonkia.

- Ei voi mitään. Lng-järjestelmä on perinteistä monimutkaisempi. Siksi oli vaikea arvioida kuinka pitkän ajan sen käyttöönottovaihe oikeasti vaatii.

Aurora Botnian ensimmäinen merikoe ajettiin dieselillä. Testit sujuivat Heinimaan mukaan erinomaisesti.

- Todettiin, että laiva on muilta osin soiva peli. Toisella merikokeella ajetaan sitten lng:llä.

Koronapandemia oli suuri syy laivan aikataulun rukkaamiseen aiemmin.

- Korona ei ole mihinkään poistunut. Erityisjärjestelyt vaikuttavat jonkin verran työn tehokkuuteen, mutta kyllä tässä nyt on kyse polttoainejärjestelmästä, sanoi Heinimaa.

Entä viivästyksen taloudellinen merkitys?

- Jokainen lisäpäivä maksaa. Tämä on iso oppimiskokemus meille ja uusille tekijöille. RMC on edelleen nuori yhtiö, joka kasvaa nopeasti.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut