Yksi uskonto, mutta monta tapaa viettää ramadania

Saifoddin Jamalin pienimmät lapset Setareh (vas.) ja Mostafa eivät vielä osallistu paastoon. Ramadan on paaston lisäksi myös rauhoittumisen ja Koraanin tutkiskelun aikaa. Kuva: Juha Sinisalo

Laitilan vastaanottokeskuksessa asuvien Saifoddin Jamalin ja Sheima Nurin perheen huoneistossa ei seuraavien viikkojen aikana näy päiväsaikaan astioita tai muuta ruokaan viittaavaa, vaan kaikki kupot ja kipot on siirretty kaappeihin odottamaan pimeän tuloa.

Suomessa nyt valoisimpaan kesäaikaan osuva ramadan eli muslimien paastokuukausi tarkoittaa afgaaniperheelle pitkiä päiviä.

– Kun Afganistanissa paastottiin 12 tuntia, täällä päivät voivat olla 20 tunnin pituisia, perheen isä vertaa.

Jamalin ja Nurin perhe noudattaa paastossaan tapaa, jossa eletään sen maan mukaan, missä ollaan. Tavat kuitenkin vaihtelevat, ja osa saattaa paastota tietyn islamilaisen maan, esimerkiksi Turkin tai Saudi-Arabian, mukaan auringon laskusta ja sarastuksesta riippumatta.

Nelilapsisessa perheessä kaksi pienintä lasta ei vielä paastoa, mutta vanhemmat lapset kylläkin.
– Nuorin poika on nyt 12-vuotias, kohta 13. Silloin ei ole vielä pakollista osallistua, Jamali kertoo.

Myöskään perheen isä ei osallistu paastoon sairautta vaativan lääkityksensä vuoksi.

Perheeseen odotetaan parhaillaan viidettä lasta. Raskaudestaan huolimatta Nurin osallistuu paastoon.

– Hänen ei tarvitsisi osallistua, mutta hän itse haluaa, Jamali hymyilee.

Ramadan merkitsee Jamalille ja Nurille anteliaisuuden ja hyvien tekojen kuukautta.
 

JATKA JUTUN LUKEMISTA NÄKÖISLEHDEN PARISSA

Hanki itsellesi lukuoikeus tilaussivulta. Esimerkiksi 24 tunnin lukuoikeus maksaa vain kaksi euroa.

Mikäli olet jo Länsi-Suomen tilaaja, voit rekisteröityä digipalvelujen käyttäjäksi täällä.