Yksinäisyys ja kotiongelmat korostuvat juhlapyhinä

Joulun aikana hätänumeroon soitetuissa puheluissa näkyvät korostuneesti ongelmat kotioloissa ja perhepiirissä. Myös yksinäisyys näyttäytyy voimakkaana hätäkeskuspäivystäjille juhlapyhien aikana. Kaikki ongelmatilanteet eivät kuitenkaan vaadi hätänumeroon soittamista.

Yleisimmin vaaratilanteita sattuu liikenteessä, varomattoman tulen käsittelyn kanssa sekä liiallisen alkoholin käytön yhteydessä. Hätäkeskuksissa aamupäivät ovat puhelumääriltään maltillisempia, mutta iltaa kohden viranomaisia työllistävät usein juhlivat ihmiset ja kärjistyneet tilanteet.

Tiedustelut eivät kuulu hätänumeroon

– Ennen hätänumeroon soittamista tulisi harkita, voisiko erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta tai keskusteluapu riittää ratkaisemaan tilanteen. Joulun aikaan monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen kriisipuhelimissa, ja nykyään myös internetin chateissa. Myöskään erilaiset tiedusteluluontoiset puhelut eivät kuulu hätänumeroon, muistuttaa hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen.

Hätänumeroon soitetaan joka päivä reilu 7 000 hätäpuhelua, joista noin 1 800 puhelua on hätänumeroon kuulumattomia, joko tahattomasti soitettuja tai ilkivaltaisia puheluita.

– Hätänumeroon 112 tulisi soittaa vain todellisissa hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua, Nieminen opastaa.

”Joulun aikaan monet ammattilaiset ja vapaaehtoistyöntekijät päivystävät eri yhteisöjen kriisipuhelimissa, ja nykyään myös internetin chateissa.”

Hätäkeskuspalvelujen johtaja Marko Nieminen.