Yksityistielaki muuttui tämän vuoden alussa. Lakia nykyaikaistettiin, sillä edellinen laki oli astunut voimaan vuonna 1962.
Uusi laki tuo helpotusta tiekunnille: Kaikkia kokouskutsuja ei tarvitse enää lähettää postitse, ja kokouksiin voi osallistua myös etänä.
Tierajoitukset Digiroadiin
Tiekunnille tulee myös uusia velvoitteita. Tiekunnan yhteystiedot ja niiden muutokset tulee ilmoittaa Maanmittauslaitokselle.
Yksityisteiden rajoitusten tai olosuhteiden muutoksista puolestaan tulee ilmoittaa Väylän (ent. Liikennevirasto) Digiroad-palveluun.
– Digiroadiin on ilmoitettu tähän asti valtion ylläpitämien teiden kunto. Uusi laki velvoittaa myös yksityistiet mukaan, selventää Metsäkeskuksen projektipäällikkö, raumalainen Petri Lähteenmäki.
Tarkoituksena on Lähteenmäen mukaan palvella etenkin ammattiliikennettä kuten tukkirekkoja, jotka hakevat kuormansa yksityisten metsäautoteiden varrelta.
– Tieto saattaa olla jatkossa kaikissa navigaattoreissa, mutta siihen on vielä matkaa.
Helpotusta kokouskutsuihin
Rauman Lapissa asuva metsänomistaja sekä Tie ja Metsänparannus Ky:n toimitusjohtaja Antti Ränkman on osakkaana ja puheenjohtajanakin useassa tiekunnassa.
Hänelle yksityisteiden hoitaminen ja teiden perusparannukset ovat työtä ja arkipäivää.
– Tiekokouksia on läpi vuoden, ainakin kymmeniä vuodessa, hän ynnäilee.
Tammikuun alussa voimaan astunut laki ei ole tuonut vielä suurta muutosta arkeen, mutta tulevaisuudessa tieasioiden hoitaminen on helpottumassa.
– Kokousilmoitusten lähettämiseen voi käyttää sähköpostia, ja kokouksiin voi osallistua etänä vaikkapa Skypen välityksellä, Ränkman kertoo.
Ränkman on kokouksen koollekutsujana useassa tiekunnassa, joten hänelle sähköpostin käyttäminen tuo helpotusta. Esimerkiksi Soukaistentiellä on Ränkmanin mukaan noin 140 osakasta.
Kokousilmoitusten lähettämiseen voi käyttää sähköpostia, ja kokouksiin voi osallistua etänä vaikkapa Skypen välityksellä.
Tielautakunnat poistuvat
Selkeä uuden lain tuoma muutos on myös tielautakuntien poistuminen.
Tiekuntien riita-asioita on ennen käsitelty tielautakunnissa. Nyt riita voi edetä käräjäoikeuteen, mikäli tiekunta tai tienhoitokunta ei hyväksy tehtyä oikaisuvaatimusta uudelleenkäsittelyssä.
– Yleisesti ottaen tiekunnissa käsitellään asiat sopuisasti. Aina on ongelmatapauksia, jossa riitojen taustat saattavat olla muuallakin kuin tieasioissa, Petri Lähteenmäki kertoo.
Käräjillä ratkaistava tieriita voi tulla kalliiksi, joten riitauttajan pitää Lähteenmäen mukaan olla varma asiastaan, jos haluaa muutoksen tiekunnan tekemään päätökseen. Mahdollisten oikeustapausten varalle tiekunnalla olisi hyvä olla oikeusturvavakuutus.
Antti Ränkmanin mukaan Rauman seudulla tiekuntien päätöksenteko on ollut sopuisaa verrattuna moneen muuhun paikkakuntaan. Siksi tielautakuntien poistuminen ei tuone Raumalla suurta muutosta asioiden käsittelyyn.
– Kymmenen vuoden aikana tielautakuntia on käytetty Raumalla alle kerran vuodessa. Täällä on saatu neuvoteltua asioista sopuisasti, Ränkman sanoo.
Perusparannuksia tarvitaan
Ränkman ja Lähteenmäki ovat tammikuisena päivänä katsomassa Soukaisissa metsäautotietä, johon on suunniteltu perusparannus ja pidennys.
Lähteenmäen mukaan Suomessa on liikaa huonokuntoisia metsäautoteitä, jotka tarvitsisivat perusparannusta.
– Parannukset ovat hiipuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tiet ja sillat on suunniteltu kestämään 40–50 tonnin kalustoa, kun nykyinen kalusto voi painaa 76 tonnia. Vanhat tiet ovat myös liian kapeita ja kääntöpaikat liian ahtaita, Lähteenmäki arvioi
– Ja jos tiet on tehty 40–50 eikä niitä ole perusparannettu vuosikymmeniin, eivät ne kestä sitäkään, Antti Ränkman lisää.
Metsäkeskus myöntää metsäautoteiden perusparannuksiin 50 prosentin tuen Kemera-rahoituksella. Kilometrin perusparannus maksaa Lähteenmäen mukaan noin 15 000 euroa, joten tiekunnalle jää maksettavaa 7 500 euroa kilometriltä.
– Senkin saa vähentää verotuksessa asteittain 6–7 vuoden aikana. Juuri tällä hetkellä Kemera-rahoitusta on hyvin saatavilla, joten perusparannuksiin kannattaa ryhtyä, Lähteenmäki vinkkaa.
Eurajoella Eurajoki-salissa järjestetään yksityistieilta torstaina 17.1. kello 18.00 alkaen.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.