Yli kolmannes nuorista tekstaa ja twiittaa ajaessaan

Nuoret tekstaavat, twiittaavat ja puhuvat puhelimeen ilman handsfree-laitteita liikenteessä, selviää Liikenneturvan teettämästä tutkimuksesta. Jopa puolet tytöistä kertoo lähettäneensä tekstiviestejä tai pikaviestejä moottoriajoneuvoa ajaessaan. Tarkkaamattomuus aiheuttaa kuitenkin vakavia riskejä liikenteessä, muistuttaa Liikenneturva.


Liikenneturva selvitti 15-19 -vuotiaiden nuorten mielipiteitä ja omia kokemuksia liikenteestä. Matkapuhelimien käyttö ja tarkkaamattomuus on tutkimuksen mukaan yhä yleisempi ilmiö liikenteessä. Nuoret käyttävät matkapuhelimia ajaessaan autolla, mopolla tai mopoautolla.


Liikenneturvan kyselyyn vastanneista nuorista lähes puolet oli ajaessaan lukenut tekstiviestejä tai pikaviestejä, tytöt poikia useammin. Matkapuhelimeen puhuminen ilman handsfree-laitetta oli yllättäen tekstiviestien lukemista harvinaisempaa.


Tieliikennelain mukaan mitään viestintälaitetta ei saa ajon aikana käyttää niin, että oman ajoneuvon hallinta tai liikenteen seuraaminen häiriintyy. Puhelimeen puhuminen ilman handsfree-laitetta on kielletty, mutta tekstiviestin näppäily myös telineessä olevaan matkapuhelimeen voi häiritä keskittymistä ajamiseen.

Vielä vuonna 2011 Liikenneturvan kyselyssä joka viides vastaaja kertoi lukevansa tekstiviestejä ja joka kymmenes kertoi lähettävässä niitä. Kaksi vuotta sitten 18–24 -vuotiaista vastaajista 26 prosenttia lähetti tekstiviestejä ajaessaan. 


Matkapuhelimien käytöstä saadaan jatkuvasti uutta tietoa. Jo nyt tiedetään, että matkapuhelimen käyttö heikentää erityisesti kuljettajan kykyä reagoida samanaikaisesti muuttuviin tilanteisiin.   Yhdysvalloissa tuore tutkimus arvioi, että ajon aikana tekstaaminen on yleisyytensä vuoksi jo merkittävämpi riski nuorten auto-onnettomuuksiin kuin alkoholi. Suomessa matkapuhelimen käyttö on harvoin syynä kuolonkolareissa, mutta tarkempaa tietoa muiden kuin kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta tarvitaan.


Myös laitteiden teknisellä kehittymisellä on merkitystä. On esimerkiksi havaittu, että kosketusnäytöllisten puhelimien yleistyminen voi vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. Perinteisiin näppäimellisiin matkapuhelimiin verrattuna kuljettajan katse irtoaa tiestä pitemmäksi aikaa kosketusnäyttöä käyttäessä.


- Jos kuljettajan katse on poissa tiestä kaksi sekuntia, hän etenee 80 kilometrin nopeudella 44 metriä katsomatta tietä. Siinä ajassa ja sillä matkalla voi liikenteessä tapahtua hirvittävästi, Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi kuvaa tutkimuksesta kertovassa tiedotteessa.

Nuorten matkapuhelimien käyttöä selvitettiin tammi-helmikuussa 2013 Liikenneturvan nuorisotutkimuksessa. Tutkimuksen suoritti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy. Sitä varten haastateltiin 749 henkilöä.