Yrittäjä Teijo Näppi mielissään Eurajoen risteyshankkeesta: "Ruuhkien vuoksi jää reissu päivässä tekemättä"

Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispan mukaan jokainen kasitien kehityspäätös on voitto.

| Päivitetty

"Valtatie 8 on elefantti, jota ei pysty nielaisemaan kokonaisena." Näin määritteli Satakunnan maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä vastauksen siihen, miksi koko valtatietä Turun ja Porin välillä ei tehdä saman tien nelikaistaiseksi.

– Sitä ei pysty syömään kokonaisena suunnittelullisilta eikä rahoituksellisista syistä. Siksi on parempi ottaa askelia tavoite kerrallaan, maakuntajohtaja sanoi perjantaina Eurajoella järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Tieverkon kunto näkyy yritysten tuloksessa

Porin ja Turun yhteysvälin kehityssuunnitelman seuraavaksi rajapyykiksi esitetään tien pohjoisosan kannalta Eurajoen risteysten kokonaisvaltainen parantaminen vuosina 2021–2023.

Eurajoen alueen yritykset ovat ottaneet ilolla vastaan esityksen 250 metriä siirtyvästä 3,5 kilometrin pituisesta uudesta tielinjauksesta, eritasoliittymästä sekä Rauman suuntaan lähtevästä ohituskaistasta.

Yksi heistä on eurajokelaisen maanrakennusyrityksen Näppi T & N Oy:n toimitusjohtaja Teijo Näppi.

Näppi laskee yritysten autojen lähtevän Lapintien risteyksestä 50–60 kertaa päivässä. Etenkin aamulla Rauman suuntaan kääntyessä odottelussa menee jopa viisitoista minuuttia per ajoneuvo.

– Määrättyinä päivinä meillä jää ruuhkien vuoksi yksi reissu päivässä tekemättä. Odottelussa tulee myös enemmän päästöjä ja vaaratilanteita. Ongelma on vain pahentunut.

Hänen mukaansa tien risteykset ovat jämähtäneet 1970-luvulle, eikä tietä muutenkaan ole suunnitellut nykyiselle raskaalle kalustolle.

Ero on hänen mukaansa valtava, kun vertaa esimerkiksi Turun pään uudistettua osuutta.

– Aiemmin yksi auto ei oikein ehtinyt ajaa Turkuun kolme kertaa päivässä, nyt ehtii. Nyt pystyy ennustamaan paremmin, minkä verran tavaraa ehtii toimittaa. Se muuttaa myös hintaa.

Luvian tilanne Luvian Sahan toimitusjohtajan huolena

TVO:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Jaana Isotalo muistutti, että turvallinen ja toimiva tieverkko on myös yritysten rekrytoinnissa yksi merkittävä seikka.

Hän kertoi, että TVO:n yli tuhannesta vakituisesta työntekijästä 48 prosenttia asuu Raumalla ja Eurajoella sekä Porissa molemmissa asuu 17 prosenttia. Työssäkäyntialue on kasvanut, ja valtatie 8 on ydinvoimayhtiön tulevaisuudessa erittäin tärkeä.

Eurajoen risteysalueen muutokset parantavat tietä, mutta väylällä on paljon muitakin ongelmakohtia, joiden parantaminen on myöhemmin suunnitelmissa.

Luvian Saha Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Puuska oli hieman huolissaan, että Luvian toimenpiteet oli suunniteltu vasta kolmanteen vuosina 2027–2031 tehtävään vaiheeseen.

Hän muistutti, että yrityksen materiaalivirrasta valtaosa tulee pohjoisesta, kun taas jalostetut tuotteet lähtevät tehtaalta etelän suuntaan.

– Laskin, että siihen lähes olemattomaan risteysratkaisuun tulee henkilöstön ja raskaan kaluston risteystapahtumia miljoona kappaletta kymmenessä vuodessa. Minua oikeasti pelottaa se turvattomuus.

Eurajoen kunnanjohtaja Vesa Lakaniemi totesi, että valtatie 8:n kehityksen kannalta on tärkeää, että tie kehittyy myös pohjoisesta etelän suuntaan.

– Näitä hankkeita pitää vain hyvin vahvasti rummuttaa eteenpäin. Jossain vaiheessa ne päät sitten kohtaavat. Paljon on silti tehtävää.

– Tehdään ne parantamistoimet listalta missä järjestyksessä tahansa, niin jokainen vie tietä eteenpäin. Jokainen kehityspäätös on voitto, Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa sanoi.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut