Joukkoliikenteessä muuttuu paljon muutakin kuin nimi: kun Rauman Gyyt lähtee liikkeelle, luvassa on 800 000 ajettua kilometriä aiemman 300 000:n sijaan

Uudistusten myötä joukkoliikenteen palvelu tulee "oikeasti olemaan aika hyvää", uskoo liikennesuunnittelija Julius Tavasti.

| Päivitetty

Uuden pysäkin paikkaa merkitsevä kyltti Isoarontien ja Tarvolantien risteyksen tuntumassa on vielä peitettynä. Linja 1 on yksi niistä reiteistä, joihin muutokset osuvat: linja ei jatkossa enää kuljekaan koko Isoarontietä, vaan koukkaa Lännentien kautta Monnankadulle. Päätepysäkkinä on 1-linjalla Lähdepelto ja 1A-variaatiolla Monna. Kuva: Juha Sinisalo

Rauman kaupunki tiedotti keskiviikkona Rauman joukkoliikenteen nimikilpailun ratkeamisesta. Joukkoliikenteen nimeksi tulee ensi vuoden alusta lähtien Rauman Gyyt.

Tässä on Rauman joukkoliikennebrändin uusi nimi – kieliasusta saatiin pienellä lisäyksellä raumankielisesti oikeaoppinen

Rauman joukkoliikenteessä muuttuu kuitenkin ensi vuoden alussa moni muukin asia kuin nimi.

Joukkoliikenteen kehittämistyötä on tehty viime keväästä alkaen. Tilanteeseen herättiin viimeistään siinä vaiheessa, kun vuoden 2021 asukastyytyväisyyskyselyssä julkinen liikenne sai koko kaupungin palveluista heikoimmat arvosanat.

– Aiempaan tilaan oltiin tyytymättömiä, joten lähdimme kartoittamaan, mitä voidaan tehdä, ja mitä mikäkin vaihtoehto maksaa. Kaupunginhallitus päätti valita korkeimman tarjolla olleen palvelutason, Tavasti kertaa.

Nämä asiat on Länsi-Suomikin kertonut matkan varrella moneen kertaan. Nyt aletaan kuitenkin lähestyä pistettä, jossa pitkällinen suunnittelutyö alkaa muuttua käytännöksi.

– Tällä hetkellä uudistus alkaa näkyä jo konkreettisesti tuolla "maastossa". Reitit muuttuvat monella tavalla ja osuvat sellaisillekin alueille, joilla ei ole liikennöity, joten uusia pysäkkejä pitää asentaa.

Lisäksi olemassaolevien pysäkkien sijainteja on tarkasteltu sellaisillakin kaduilla, joilla liikennöidään jo nyt.

Kilometrimäärä miltei kolminkertaistuu

Reittejä ja aikatauluja ei vielä tällä hetkellä ole koostettu mihinkään yksittäiseen paikkaan. Kaupungin sivuilta löytyvä joukkoliikenneosio tulee päivittymään vielä loppuvuoden aikana.

Tiivistetysti voisi sanoa, että linjoja on suoraviivaistettu muun muassa ympyrälenkkejä karsimalla, vuorovälit ovat tiheämpiä ja bussit kulkevat entistä pidempään arki-iltaisin ja lauantaisin. Sunnuntaivuorojakin tulee lisää.

Yksi luku, jolla tarjonnan lisäämistä voi hahmottaa, on niin sanottujen vuosittaisten linjakilometrien määrä.

– Tähän mennessä se on ollut 300 000 kilometrin luokkaa. Jatkossa puhutaan noin 800 000 kilometristä, Tavasti sanoo.Liikennesuunnittelija itse myöntää, että töitä on riittänyt, ja riittää varmasti jatkossakin.

Nykyistä palvelutasoa ja asukkaiden toiveita kartoittaessa esiin on tullut asioita ja yksityiskohtia, jotka eivät ole olleet kaupungilla tiedossakaan.

Lopputuloksen hän uskoo olevan hyvä.

– Uudistusten myötä joukkoliikenteen palvelu tulee oikeasti olemaan aika hyvää. Toivotaan, että kuntalaiset löytävät palvelun ja ovat siihen tyytyväisiä, Tavasti sanoo.

Kalustokin uudistuu, uusi ilme keväällä

Vaikka nimi on nyt valittu, ei se tule näkymään Rauman paikallisbusseissa vielä aivan vuoden ensimmäisinä päivinä.

– Nyt voidaan lähteä suunnittelemaan sitä, miltä bussit tulisivat näyttämään. Liikennöitsijälläkin on alkuun käytössä väliaikaista kalustoa, ja tavoite on saada varsinaiset, uudella ilmeellä varustetut bussit käyttöön kevätkauden aikana, sanoo liikennesuunnittelija Julius Tavasti.

Kalusto tuleekin päivittymään nykyisestä jonkin verrankin.

– Ikärajavaatimukset asetettiin kilpailutuksessa selvästi tiukemmiksi kuin mitä tällä hetkellä on. Kalustosta saatiin asukaskyselyssä paljon palautetta. Käytössä tulee olemaan ihan upouusiakin autoja, Tavasti kertoo.

LS-Liikennelinjat Oy tulee ajamaan Raumalla kahdellatoista autolla. Niistä neljä on matalalattiaisia kaupunkibusseja ja neljä niin sanottuja "seutubusseja". Lisäksi käytössä on neljä matalalattiaista pikkubussia.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut