Kokenut taksikuski ilahtui kuullessaan, että raumalaisilla on ollut haasteita saada taksia baari-illan jälkeen: "Sehän tarkoittaa, että ihmiset ovat todistetusti käyneet ravintolassa"

Takseja on Raumalla aiempaa vähemmän, mutta niin on kysyntääkin, näkee yrittäjä ja Satakunnan Aluetaksin varapuheenjohtaja Ilkka Leivo. LS-kyselyssä yli puolet toivoo parempaa saatavuutta.

| Päivitetty

Rauman seudun palvelutaksien yrittäjä Ilkka Leivo toimii myös Satakunnan Aluetaksin hallituksen varapuheenjohtajana. Leivon mukaan yöelämä on hiljentynyt hänen 23-vuotisen taksikuskin uransa aikana radikaalisti, mutta niin on muuttunut myös taksiala. Paras tapa varmistaa auton saanti on tilata se ennakkoon, Leivo sanoo.

Yli puolet Länsi-Suomen taksiaiheiseen verkkokyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että taksien saatavuudessa tuntuu Raumalla olevan haasteita, varsinkin ilta- ja yöaikaan.

Vastaajia oli reilut 130, ja heistä 57 prosenttia oli sitä mieltä, että taksin saaminen ei ainakaan useimmiten ollut Raumalla riittävän helppoa ja nopeaa. Loput 43 prosenttia taas oli vastakkaista mieltä.

Länsi-Suomen verkossa toteuttama kysely ei ole tieteellinen tutkimus eikä siitä sinänsä voi vetää johtopäätöksiä. Moni nimensä ja yhteystietonsa jättänyt vastaaja kertoi kuitenkin ongelmista taksin saamisessa.

– Taksia joutuu joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta odottamaan liian kauan, ja hinnat ovat hävyttömät. Siksi taksin käyttö on minimissä, kuvailee eräs vastaaja.

Yli tunninkin odotusaikoja

Moni kertoikin avoimissa vastauksissa pitkistä odotusajoista tai siitä, että kiireisinä aikoina taksin saaminen on haastavaa.

Kiireiset ajat näyttävät kyselyn kontekstissa tarkoittavat iltoja, ja todennäköisesti useimmiten viikonloppuiltoja. Vastaajista 68 prosenttia kertoi nimittäin käyttävänsä taksia ravintolasta tai juhlista kotiin pääsemiseen ilta- tai työaikaan.

Moni kertoo yli tunnin mittaisistakin odotusajoista.

– Tutulta kuskilta tai hänen kauttaan voi saada kyydin hyvin, mutta viikonloppuöisin muuten ei. Olen nykyään yrittänyt järjestää muita kyytejä. Joskus jouduimme yöllä odottamaan kolme tuntia, kertoo yksi vastaaja.

"Täysin eri maailma kuin joskus aiemmin"

Kun Rauman seudun palvelutaksit Oy:n yrittäjä ja Satakunnan Aluetaksin eli "Aitotaksin" hallituksen varapuheenjohtaja Ilkka Leivo kuulee ihmisten haasteista saada taksia baari-iltojen päätteeksi, hän suorastaan ilahtuu.

– Sehän tarkoittaa, että ihmiset ovat todistetusti käyneet ravintolassa, Leivo hihkaisee.

Leivon ilossa on toki ironinen vivahde. Yöelämä on nimittäin Leivon näkemyksen mukaan rauhoittunut niin merkittävästi, että se vaikuttaa taksien kysyntään ja tulonmuodostukseen.

– Jos ihmiset eivät liiku, he eivät liiku. Ollaan täysin eri maailmassa kuin joskus aiemmin. Kun ajaa Vanhan Rauman läpi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä yhden aikaan, ei välttämättä näe ketään, Leivo huokaisee.

KOMMENTTI: Taksiyrittäjä haastoi minut etsimään positiivista uutista takseista viimeisen viiden vuoden ajalta – "korjaussarja" on tulossa, mutta riittääkö se?

Sesonkiajat näkyvät varautumisena

Kysynnän lisäksi myös taksien määrä on itsessään vähentynyt.

– Puhun toki nyt vain meistä eli Aitotaksin porukasta. Ajossa olevien autojen määrä on aiempaan verrattuna vähentynyt, eikä kilpailijoitakaan täällä Raumalla oikein ilta- ja yöaikaan näy, Leivo sanoo.

Leivon mukaan kilpailevista firmoista viikonloppuisin ajossa on joitakin yksittäisiä autoja. Joinakin viikonloppuina niitä ei välttämättä ole yhtään.

Sesonkiaikoina Aitotaksikin lisää valmiuttaan. Esimerkiksi nyt on käynnistymässä pikkujoulukausi.

– Tokihan tämä aika tuo jonkinlaisen piikin. Isoista autoista voi olla hetkittäin pulaa, kun pikkujouluporukoita kuljetetaan. Mutta varaamalla auton ennakkoon säästyy yllätyksiltä, Leivo sanoo.

Soitto ja sovellus käytössä kumpikin

Ennakointi onkin Leivon vinkki niille, joille taksin tavoittaminen aiheuttaa haasteita.

– Ja sanoisin isompien juhlien järjestäjillekin, että kannattaa vinkata välityskeskustamme, että meillä on tulevana lauantaina sata ihmistä täällä juhlapaikassa kaupungin ulkopuolella. Se auttaa suunnittelemisessa.

Millaisia kanavia pitkin taksi sitten yleisimmin tilataan?

Länsi-Suomen kyselyssä soittaminen oli yleisesti suosituin tapa tilata taksi: sen kertoi valitsevansa hieman yli puolet vastaajista. Älypuhelinsovellusta puolestaan kertoi useimmiten käyttävänsä neljännes.

Eräs vastaaja kertoi käyttävänsä taksia todella harvoin ja pohtineensa ystäviensä kanssa eräiden juhlien jälkeen, miten taksi nykyään tilataankaan.

Soittamista pohdittiin ensin, mutta porukka päätyi lataamaan sovelluksen.

Kului vain minuutteja tilauksesta, kunnes taksi saapui.

– Tämä oli todella positiivinen kokemus. Ensin ei tiedetty miten tilata, ja sitten samassa hetkessä taksi olikin jo pihassa! Eikä oltu edes aivan ydinkeskustassa, vastaaja muistelee.

Suoraan soittaessa välikädet jäävät pois

Jo aiemmin mainittu tutulle kuljettajalle tai yrittäjälle soittaminen nousi myös kyselyn vastauksissa esiin. Viidennes vastaajista ilmoitti useimmiten kysyvänsä kyytiä entuudestaan tutulta taksikuskilta.

– Mikäli haluaa varmuudella taksin, on syytä soittaa suoraan autoilijalle, toteaa yksi vastaaja.

– Raumalla ei ole mitään toivoa saada taksia ilman, että on kuljettajien suoria numeroita. Tämä pätee ainakin ilta- ja yöelämään, väittää toinen.

Leivokaan ei käy kiistämään, etteikö suoraan taksiyrittäjälle soittaminen olisi "eittämättä paras tapa" saada auto.

– Loogisesti mietittynä: välikädethän siinä jäävät välistä pois. Ei ole välityskeskusta eikä tietoliikennejärjestelmää välissä. Siinä ihmiset puhuvat puhelimessa ja merkkaavat ajankohdan kalenteriin, Leivo sanoo.

Arki-illat ovat haastavaa aikaa

Välityskeskuksestaankin Aitotaksi tosin on ylpeä: Leivo arvioi sen olevan objektiivisestikin tarkasteltuna aivan Suomen parhaimmistoa.

– Taksilain muutos on vienyt takseilta itseltään kaikki työkalut ja päivystysvelvoitteet pois, mutta välityskeskuksessa on työkalut ja velvollisuudet vielä olemassa. Vastausprosentit ja -nopeudet ovat meillä huippuluokkaa, Leivo sanoo.

Päivystysvelvoitteiden poistumisen myötä arki-illat ja -yöt ovat taksien saatavuuden kannalta haastavinta aikaa. Sen Leivokin myöntää.

– Silloin on tosi vähän takseja ajossa, koska se on harvoin kovin kannattavaa toimintaa. Mutta odotellaan nyt taksilain korjauspakettia vielä, se voisi tuoda tähän asiaan parannusta, Leivo pohtii.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut