Tulli tiedotti alkuviikolla suuresta huumeiden salakuljetustutkinnasta. Tulli epäilee, että satoja kiloja marihuanaa ja hasista kulki Espanjasta Suomeen muun muassa lasten reppuihin kätkettyinä tavallisissa kaupallisen liikenteen rahtilähetyksissä.
Tapaus on vain yksi esimerkki siitä, että laillisen rahtiliikenteen mukana kulkee laitontakin tavaraa.
Kansainvälistä rahtiliikennettä kulkee myös Rauman sataman kautta. Maahantuontiin liittyviä rikoksia Raumallakin tutkii Tulli.
Rikosasioita paljastuu myös Raumalla
Kuinka tavanomaista on, että Rauman satamassa paljastuu yrityksiä kuljettaa laitonta tavaraa?
– Satamakohtaisia tilastoja ei ole, ja Tullin tiedotuslinjakin on se, että tietoja julkaistaan lähinnä valtakunnallisesti. Mutta sen voin sanoa, että kyllä Rauman satamassa paljastetaan rikosasioita, ja sen kautta kuljetetaan Suomeen laittomia tavaroita tai sellaisia tavaroita, joihin liittyy tuontirajoituksia, kommentoi Tullin Turun tutkintayksikön päällikkö, tulliylitarkastaja Kimmo Kaunisto.
Turun tutkintayksikköön kuuluvat Lounais-Suomen ja Ahvenanmaan alueet.
Yksi alueen isoista satamista
Konkreettisesti Raumalla valvontaa suorittaa Tullin Satakunnan liikkuva ryhmä, joka toimii lisäksi Porin alueella.
– Valvonta tarkoittaa maahan saapuvan ja maasta poistuvan liikenteen tarkastustoimintaa. Käytännössä Raumalla kyse on rahtiliikenteestä, henkilöliikennettähän siellä ei olekaan, Kaunisto sanoo.
Mittavan konttiliikenteen vuoksi Rauman satama onkin Tullille mielenkiintoinen kohde, Kaunisto luonnehtii.
– Onhan se yksi isoista satamista tässä meidän alueellamme. Kyllä se on Tullin valvonnan ja mielenkiinnon kohteena.
Koronarajoituksilla oma vaikutuksensa
Prinsessareppuihin kätketyt huumepaketit kertovat omalta osaltaan rikollisten kekseliäisyydestä.
– Rikolliset reagoivat siihen, miten viranomaiset paljastavat asioita, ja muuttavat salakuljetustapaansa sen mukaan, Kaunisto luonnehtii.
Omalta osaltaan käytettäviin konsteihin on voinut vaikuttaa myös korona-aika matkustusrajoituksineen.
– Kun ihmiset eivät itse pystyneet matkustamaan, laittomienkin tavaroiden hankkiminen meni enemmän siihen, että niitä tilattiin kotisohvilta käsin. Tämä osoittaa, miten ympäröivän yhteiskunnan asiat vaikuttavat Tullinkin toimintaympäristöön, sanoo Kimmo Kaunisto.
Satamayhtiö auttaa, kun voi
Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Janne Virta sanoo, että satamayhtiön rooli rahdin laillisuuden varmistamisessa on rajallinen.
– Tulli on se viranomainen, joka sitä asiaa ensisijaisesti valvoo.
Satamayhtiö huolehtii muun muassa vartioinnista, kulunvalvonnasta sekä kameravalvonnasta satama-alueella.
– Voimme sitten toimittaa esimerkiksi dataa viranomaisille tarpeen mukaan.
Tullilla on oma toimistonsa sataman porttirakennuksessa.
Apua tarjotaan ja pyydetään aina tarpeen mukaan.
– Autamme aina kun voimme, ja yhteistyö eri viranomaisten kanssa toimii sujuvasti, Virta toteaa.
Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.