"Oikeasti vakava paikka" – kiristyneet rajoitukset vaikuttavat Rauman telakan aikatauluihin

Telakoilla ulkomaista työvoimaa käytetään paljon. Nyt matkustamista Suomeen aletaan rajoittaa. Linjaus on pitkälti sama kuin keväällä: työmatkaliikenteen osalta sallitaan vain huoltovarmuuden kannalta ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta merkittävä työ.

| Päivitetty

– Oikeasti vakava paikka tämä meille on, kuvaa Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa matkustusrajoitusten vaikutusta Rauman telakalla rakennettaviin laivoihin.

Telakoilla ulkomaista työvoimaa käytetään paljon.

Nyt matkustamista Suomeen aletaan rajoittaa. Linjaus on pitkälti sama kuin keväällä: työmatkaliikenteen osalta sallitaan vain huoltovarmuuden kannalta ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta merkittävä työ.

– Kyllä se vaikuttaa Raumalla. Työvoiman normaali rotaatio, joka saatiin aikaiseksi, pysähtyy. Tilanne muistuttaa kevättä, kun rajat olivat kiinni.

Schengen-maista tulevat työntekijät eivät yleensä halua tehdä yli puolta vuotta töitä Suomessa, koska sen jälkeen verotus kiristyy usein tuntuvasti. Schengen-alueen ulkopuolelta tulevat saavat viisumilla tehdä täällä töitä kolme kuukautta.

Heinimaa ymmärtää koronatoimien tarpeen. Tässä kohtaa ei oikein voi toivoa muuta kuin että hallituksen määräämä 30 päivää riittää.

– Voi vain arvailla riittääkö se. Joka tapauksessa tällä muutoksella on vaikutus Raumalla rakennettavien laivojen aikatauluihin. Hurjasti tehdään töitä sen eteen, että viive saataisiin kurottua kiinni, sanoo Heinimaa.

Rauman telakan projektit ovat eri vaiheessa. Wasalinen Aurora Botnia on toimitusjohtajan mukaan yli 80-prosenttisesti valmis.

– Siinä projektissa rakentaminen alkaa hiljalleen vähentyä. Nyt tehdään tiloja valmiiksi osasto kerrallaan. Edelleen pitäisi saada tarvittavat erikoisosaajat kuplaan Suomeen. Puhutaan pienistä henkilömääristä, mutta kriittisen tärkeistä töistä, sanoo Heinimaa.

Kyse on esimerkiksi ulkomailta tilattujen laitteiden ja järjestelmien käyttöönotosta. Niihin vaaditaan omat eksperttinsä.

Tallinkin My Starin rakentamiselle maahantulorajoitukset ovat kovempi isku.

– Siinä projektissa rakentaminen kiihtyy ja väkimäärän pitäisi kasvaa. Tilanne on haastava.

Telakka-alueella työskentelevien määrä olisi suunnitelmien mukaan nousemassa noin tuhannesta 1200-1400 henkilöön.

Tavislukija ehdottaa ratkaisuksi suomalaisen työvoiman käytön lisäämistä.

– Jossain määrin se voi olla ratkaisu, mutta puhutaan sellaisesta volyymistä, että kotimaiset resurssit lienee jo aika pitkälle hyödynnetty, arvelee Heinimaa.

RMC ei suoraan palkkaa laivanrakentajia. Sen tekevät verkostoyritykset.

Päivitys koronatartunnoista:

Tiistaina kerrottiin 19 tartunnasta yhdessä RMC:n verkostoyrityksessä. Positiivisen koronatuloksen saaneet henkilöt asetettiin karanteeniin.

– Kaikki tartunnat ovat toistaiseksi samasta yrityksestä. Tartunnan lähde on todennäköisesti ulkomailta ja tiivis yhdessä asuminen lienee syy tartuntojen leviämiselle, kertoo Rauma Marine Constructionsin toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa.

Kyseisen firman työt seisovat, mutta muuten laivojen rakentaminen jatkuu.

– Samalla alueella olleet testattiin tiistaina. He odottavat tuloksia karanteenissa. Olemme pyrkineet erottelemaan toimijat ja ihmiset mahdollisimman hyvin omille alueilleen, jotta tartunnat rajautuisivat, sanoo Heinimaa.

Koronan pitäminen kokonaan telakan porttien ulkopuolella on liki mahdotonta, sillä alueella työskentelee tuhatkunta ihmistä. 

– Lähtökohtaisesti kaikki, joiden ei ole pakko olla täällä, työskentelevät etänä. Rakentamisessa se ei ole mahdollista.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut