Viikon varrelta: Pitsiviikko live, onnistunut tempaus vai täysi farssi?

Tilanne ei ole uusi. Kuten jo kauan sitten levytetyssä Rauno Tuunan paikallisessa ikivihreässä Rauma, Rooma, Pariisi -biisissä todetaan: '”Kanali on nykyään jo melko hajuton”. Mutta silmä Kanalissa ei lepää.

Rauman kaupungin virallisen kannan mukaan viime perjantain Pitsiviikko Live -nettilähetys ”onnistui odotusten mukaan”.

Joku voisi todeta, että alhaiset olivat sitten odotukset.

- Farssi. Jos koko Pitsiviikon budjetti isketään siihen, että kansa karkotetaan kaupungista ja saadaan nettiin keskimäärin 800 katsojaa, niin suht heikko meininki kyllä, kritisoi yrittäjä Riku Räsänen sosiaalisessa mediassa.

Yhdeksän tunnin maraton jää toki Youtubeen, jossa se kerää ainakin teoriassa lisää katsojia pitkän aikaa.

Meikäläiseltä live jäi seuraamatta, kun uhmasimme monsuunisateita ja lähdimme ravintolaan syömään. Päivällisen aikana taivaasta taisi vesi loppua, joten piipahdimme illan vähäistä elävää ohjelmaa tsekkaamassa.

Uuden kaupunginjohtajan Johanna Luukkosen kanssa puhuin viime viikolla pari kertaa Rauman markkinoinnista.

Raumalaisen jutussa Luukkonen kertoi miettineensä paljon miten Raumaa kannattaisi markkinoida. Hänen mielestään pääviestin tulee olla erottuva ja aito.

– Ei mitään päälle liimattua, vaan tämän hienon kaupungin omista vahvuuksista ja tarinoista lähtevää, pohti Luukkonen.

Kangasniemellä Luukkonen esitteli itsensä aina Suomen kauneimman kunnan johtajaksi. Kangasniemi oli vuosikausia aiemmin äänestetty tv-ohjelmassa maan kauneimmaksi kunnaksi.

Laitilan kuntapomona Luukkosen puheissa toistuivat kukot ja munat. Kukon voisi tässä kirjoittaa myös isolla.

Rauman pääviesti on mielestäni helppo valita. Meillä on paljon hienoa ja aika laajasti tunnettua: esimerkiksi meri, satama, laivanrakennus, murre, pitsi ja jääkiekkokulttuuri.

Listaa voi lyhentää tai pidentää oman maun ja arvostusten mukaan.

Vaan yksi on ainutlaatuinen, kiistatta paras lajissaan: Vanha Rauma.

Sitä jos osataan markkinoida tuoreella tavalla ja vähän eri kulmilla eri kohderyhmille, niin Raumalla on valoisa tulevaisuus.

Kysehän ei ole vain matkailusta, vaan asukkaista, yrityksistä ja työpaikoista.

Kaupunginjohtaja kertoi kierrelleensä miehensä kanssa paljon Raumaa fillarilla ja jalan.

Hänen mielestään kävely- ja pyöräreittejä pitäisi osoittaa paremmin. Huomio on hyvä ja tärkeä.

Raumalla on keskustasta tarjolla toinen toistaan hienompia reittejä. Ne tulisi vain saada kartoiksi, nettiin ja mikä tärkeintä ”luonnossa” merkityiksi.

Merellistä Raumaa Kanalin partta satamaan (vähän risusavottaa Kauppiksen kulmilla, kiitos), Poroholmaan, Otanlahteen, Syväraumanlahteen ja Kappelinsalmelle.

Äijänsuolta reitti Karin kampuksen kautta Kanalin rantaan ja Vanhaan Raumaan. Sekä kauppakeskukseen, jos se vielä tulee. Harvasta urheilukeskuksesta on näin lyhyt matka keskustaan!

Vihreää Raumaa joen vartta Kaunisjärvelle ja vaikka Äyhönjärvelle saakka.

Kulttuuri-Raumaa. Teollista Raumaa. Ja niin edelleen.

Jopa turisteja enemmän näistä olisi iloa kaupunkilaisille itselleen. Raumalaisista aina vain suurempi osa asuu keskustassa.

Samasta syystä Rauman pitäisi pystyä kaivamaan jostain se miljoona, jolla Kanali saataisiin kuntoon.

- Uusikaupunki ja Naantali ovat veneilykaupunkeina ja vierasvenesatamina ihan omassa luokassaan juuri sen takia, että niiden keskustaan pääsee paatilla. Rauman keskustassa on vain haiseva kanali, joka kelpaa nipin napin pullasorsille, kirjoitti lukijamme.

Tilanne ei ole uusi. Jo kauan sitten levytetyssä Rauno Tuunan paikallisessa ikivihreässä Rauma, Rooma, Pariisi -biisissä todetaan kieli poskella: '”Kanali on nykyään jo melko hajuton”.

Mutta silmä Kanalissa ei lepää.

Tässä seuraava isompi etappi keskustan kehittämiseen, jota Rauma on kiitettävästi parikymmentä vuotta tehnyt.

Koska sotalaivoja ruvetaan Rauman telakalla rakentamaan kysyi lukija.

Suunnittelu on käynnissä ja rakentaminen alkaa tammikuussa 2022. RMC rakentaa neljä laivaa, Saab toimittaa taistelujärjestelmät. Ensimmäinen Pohjanmaa-luokan korvetti on määrä luovuttaa Merivoimille 2025 ja viimeinen 2028.

Tasmanian-tilauksen kahdesta matkustajalautasta RMC menetti viime viikolla. Toivottavasti ei kuitenkaan lopullisesti. Australian valtiolla on koronakriisin jälkeenkin tarve järjestää ihmisten ja tavaroiden kulku saarelleen.

Kotien live-esittelyt yleistyivät keväällä, kun korona pakotti etsimään uusia malleja asuntokauppaan.

Sp-Koti Rauman toimitusjohtaja Tero Käpynen uskoo niiden jatkuvan, vaikka asuntonäytöissä ollaan palaamassa fyysisiin tapaamisiin.

- Live-esittelyt jäävät meillä myynnin työkalupakkiin. Monet asiakkaat niitä pyytävät, sanoo Käpynen.

Tämä artikkeli on alun perin julkaistu Länsi-Suomi-lehden nettisivustolla.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut